Golfbollsföljetongen

Jahaja. Nu har jag ringt hälsocentralen också, men icke sa nicke. Vi får ej komma in och vissa upp sonen och hans hals. Jag förstod hennes anledning dock – ”man behöver inte alltid medicinera bort sjukdomar som kroppen är kapabel att klara av själv” – men man kan ju tycka att man i alla fall kan få komma in för att få veta vad det är. Och att där och då kunna konstatera att ”nej, det här kan kroppen klara av själv”. Fint, då säger vi så liksom. Jag är långt ifrån den som skriker ”penicillin!” vid minsta lilla host eller snordroppe. Jag tycker att det är alldeles föredömligt att vården blir mer restriktiv med penicillin. Men en liten news flash är på sin plats – ibland vill man bara veta vad som felas. Men det är tydligen inte det sjukvården är till för. Det får man googla sig till.

För det lustiga är att av dessa tre personer jag har pratat med på telefonen och beskrivit sonens symptom för – av dessa tre har ingen sagt något om vad det eventuellt skulle kunna vara. Och då har de första två samtalen kallats ”rådgivande samtal med sjuksköterska”. Jag måste ha missuppfattat något helt. Nu vet jag – efter att jag har googlat – att det kan vara halsfluss och det kan vara en vanlig virusförkylning som har satt sig på halsen. Eller cancer då. Naturligtvis förstår jag att de inte kan ställa en diagnos över telefonen, men en liten lugnande hint kanske? ”Det låter som…”, ”det skulle kunna vara…”, ”försök att lindra med…” eller nåt. För det är ju inte som så att de överlåter diagnosen till tant/farbror doktorn. De överlåter den till mig. Och Google. Med c-ordet.

Känner mig lite uppretad över det här. Men jag kanske bara är ovan och borde vara i kontakt med vården oftare för att fatta hur det går till?

Kommentera

