Vi snackar Idol, tycker jag!

Ni vet väl att Idol har dragit igång igen? Med ny programledare och ny jury.

Programledaren (Pär Lärnström) funkar väl. Jag hyser inte det där obligatoriska agget mot Peter Jihde, men känner väl heller inte att han är oersättlig. Det blir nog bra det där.

Vad gäller juryn – ungefär samma lika. Andreas Carlsson var väl inte min favorit i juryn direkt, så ingen större förlust. En fördel är att i alla fall Alexander Bard verkar vara mera intresserad av att hitta något nytt, något annorlunda och inte direkt dör vällustdöden av det eviga wailandet. Tack. Och. Lov. Wailandet är sjukt tröttsamt och i mina mycket otränade, okunniga öron låter det mest som att man försöker maskera att man inte kan sjunga. Men vad vet en lekman som jag?

Nackdelen med de nya jurymedlemmarna är att de som färskingar (i den här juryn då) verkar känna sig nödgade att nobba sökanden med förolämpningar. Det kändes lite som att vi hade kommit ifrån det. Hade vi inte kommit fram till att det inte blir speciellt spännande tv av det? Varför kläcka ur sig skittaskiga saker till en 16-17-åring som dels säkert tar åt sig sju gånger mer än en vuxen person och som dels ska möta alla klasskompisar och andra folk och fä efteråt som i sin tur ska älta och mobba? Lägg ner!

Men jag är ju svag för den här typen av program så jag gillar ju Idol ändå. Ska bli intressant att se hur det står sig mot True Talent. Eller hur True Talent står sig mot Idol, snarare.

Favorit från igår: tjejen med dreadlocks som hade skrivit sig en hitlåt. Värri najs!

Kommentera

