Den ängsliga cyklisten

Jag är den där cyklisten alla bilister hatar. Inte för att jag plöjer mig fram genom trafiken utan sans och vett. Nä, jag är den där osäkra, lite tvekande cyklisten. Jag försöker vara försiktig till den grad att jag nog faktiskt snarare är farlig. Jag vill möta bilisters blick vid övergångsställen (efter att jag fick en aha-upplevelse när jag läste att cyklister inte alls har företräde vid övergångsställen. Jag ba: *fågelholk* Jo, jag är 36 år, jag lovar) och så långt är väl allt väl. Men sedan beter jag mig väldigt oförutsägbart eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska signalera att ”ok, du stannar, jag cyklar” så jag tittar på bilisten och tittar sedan bort och börjar cykla. Det känns någonstans väldigt irriterande för bilisten. Också säkert irriterande att jag inte bara cyklar så att bilisten inte behöver stanna helt och hållet.

Det här tycker jag är så pass jobbigt att jag har lite ångest över att cykla hem från jobbet. På vägen till jobbet är det inte så mycket folk i farten så det brukar aldrig vara några problem (utom den där gången då en bil helt plötsligt körde ut hela ”nosen” ut på trottoaren jag cyklade på [i backe, kan tilläggas]. Hej, överraskning!). Hemvägen däremot, den är skitjobbigt! Häromdagen övervägde jag – helt och fullt på allvar – att hem med cykeln för att undvika dessa förvirrande ”bil vs cykel”-situationer. Det känns ju inte helt friskt och sunt, om man säger. Jag känner mig helt dum i huvudet och är det något jag hatar så är det att känna mig helt dum i huvudet.

Men alltså, hur ska man bete sig egentligen? Cykelkörkort, kan man få ett sånt nånstans?

6 reaktioner på ”Den ängsliga cyklisten

  1. Till att börja med skulle jag, som självutnämnd företrädare för bilisterna, vilja göra dig uppmärksam på att du på intet sätt är ensam om att känna skräck inför kombinationen cyklist och bil.
    Åsikten färgas dock i mitt fall av att jag bor i Uppsala och att var enda skelögd och korkad studenter har cykel OCH gärna framför den så vårdslöst som möjligt.
    Stanna, markera genom ögonkontakt vad som avses, kör när bilen står still. Svårt? NÄ!
    Det verkar som om det är svårt att få en cyklist att begripa att det är förenat med såväl fara som ansvar att vistas i trafiken. Vad cyklister pysslar med på en cykelbana är upp till dem och deras samvete. Jag som du anser dock att det vore ohyggligt bra om cyklister åtminstone kunde grundläggande trafikvett och lagstiftning.
    Och? Ja, det var ju en sak till förstås… Fattar ni, cyklister, att när ni ränner ut framför en bil så är det inte en fråga om rättigheter utan en fråga om överlevnad. Hinner bilen stanna, väja, upptäckte föraren cyklisten i tid, är bromsar och däck tillräckligt bra?
    Bilar är hårda. Cyklister är mjuka.

    PS. Visst har du som vuxen hjälm på dig varje dag när du ska cykla?

    1. Så här är det: innan jag insåg att jag som cyklist INTE har företräde vid övergångsställe, då litade jag på att bara bilisten såg mig så kunde jag cykla över. Alltså att bilisten per automatik stannar om så behövs för att släppa över mig. Ungfär som det fungerar när man ska gå över ett övergångsställe. Man ser ju om bilisten noterar att man är där och således saktar in. Fast allt går ju så mycket fortare på cykel och beslutet man ska ta ska man ta på två röda. Oerhört stressande för ängsliga jag!

      Jag har varit cyklist i Uppsala en gång i tiden, men vill minnas att jag helst gick med cykeln över övergångsställen pga denna skräck. Var tydligen väldigt föredömlig i min ungdom. Får nog ta och återgå till min ungdoms beteende där.

      ps. Harkel, harkel. Nu hörs du jättedåligt…

  2. Haha! Jag blir ändå glad när jag läser detta, många cyklister beter sig som galningar. De stannar inte vid övergångsställen eller vid rött och man blir nästan omkullvält på trottoarer. Keep it up säger jag bara!

    1. Du anar inte hur lättad jag blir av att läsa det! Så jäkla nervös som jag är i trafiken. Men gillar ni sådana som mig, så ska jag slappna av. Eller fortsätta vara nervös, snarare. I shall keep it up!

      Din kommentar har förresten nummer 666! Lite ”cool” fakta så där.

  3. har du bilkörkort? Då vet du ju hur du ska köra, likadant som en bil, fast hålla dig vid sidan. Enkelriktat gäller, högerreglen också, DU ska stanna för gående på övergångsställen osv.

    Och var tuff. Om du ska svänga vänster, kolla bakåt, ser du att du hinner över så UT MED ARMEN och markera att ”nu svänger jag” och sväng, mesa inte. Var tuff helt enkelt. Easy peasy.

    1. Jag har inget bilkörkort. Antar att det är det som är problemet, i och med att jag inte har koll på alla trafikregler känner jag mig så himla osäker. En annan grej är att jag har så svårt att avgöra bilars fart, så jag har skitsvårt att bedöma om jag hinner eller inte. Jag låter så jäkla mesig!!!! Är som ett litet barn i trafiken!

Kommentera

