Hej, mitt namn är Egon

Ja, jag gillar att ta ego-bilder. Jag gillar att redigera bilder på mig själv så att jag knappt ser ut som jag längre och sedan låtsas att det är så jag ser ut.

Hade faktiskt en kortare diskussion om det på Twitter för ett tag sedan. Att man skäms för att man tar egobilder på bland annat Instagram. För man får ju inte riktigt göra sånt. Ta bilder på sig själv och sedan visa upp dem. Folk kan ju få för sig att man tycker att man är snygg. Lite av poängen med dessa bilder är ju dock att de är roliga (för mig) för att det inte ser ut som jag. Det finns väl egentligen ingen som inte tycker att det är roligt/intressant att se bilder på sig själv där man ser bättre ut än vanligt. Rätt normalt, faktiskt. Bekräftelsehoror som vi alla är mer eller mindre, innerst inne.

Jag tror egentligen inte att yngre människor ens reflekterar över att det är något konstigt med att ta bilder på sig själv. Folk i min ålder däremot – big no no att ta bilder på sig själv. Man ska hata att bli fotograferad och man ska skämmas över minsta lilla bild där man överhuvudtaget kan anas. Jag avviker från normen där, om en säger.

Hursomhelst. Ja, jag har tagit en bild på mig själv inne i badrummet och redigerat ihjäl den till oigenkännlighet. Ja, och nu har jag lagt in den i min header. Man skulle kunna tro att jag är född på nittiotalet. Hej och hå!

3 reaktioner på ”Hej, mitt namn är Egon

  1. Åh shit! Jag som tycker det är skitskoj att emellanåt ta kort på mig själv i spegeln och sedan trolla bort mörka ringar under ögonen, rynkor och annat fult i PS. Jag är alltså pinsam…..eller….ung? Med tanke på att jag kallades farmor häromveckan får vi väl anta att jag bara är pinsam då?! ;-D

    Vilken tur att jag är 40+ nuförtiden och glatt kan bjuda på det! 🙂

    1. Ha ha! Vi är unga i hjärta och själ! Det är därför. Eller så är det sånt alla gör i hemlighet men inte visar för andra. Dödssynden är ju att visa bilderna för andra. 😉

  2. Jadu, det är ju så typiskt svenskt detta- att det är big nono att ta bild på sej själv o tycka man ser bra ut osv. Men skitsamma! Jag säger bara ‘You go girl!’ Bilden är riktigt snygg, precis som du ju är i verkligheten åxå =)

Kommentera

