Trafik och sånt

Jag hater att cykla i trafiken! Ja, det ska stå ”hater” för så säger jag när jag pratar (prater).

Det finns folk som tycker att jag ska skaffa körkort. Men alltså. Jag, bakom en ratt? Ni ska vara så jäkla glada över att ni aldrig någonsin kommer att möta mig bakom en ratt i trafiken. Dagar som denna när jag knappt kan ta mig hem på en cykel utan att det blir missförstånd till höger och vänster. Gah!

Och medan vi ändå är inne på den linjen – folk som anser att det är en mänsklig plikt att ha ett körkort. Det är cirka majoriteten av världens befolkning. Nåja, åtminstone i I-länder. Förklara för mig varför det är en mänsklig plikt och varför det är så in i bomben provocerande när jag säger att jag inte vill ha ett körkort. Please! Enlighten me.

Ok, sanningen är att jag vill ha körkort ibland. Friheten, ni vet. Och för att slippa denna freeloader-stämpel som vi körkortslösa automatiskt får. Annars är jag mest rädd att ett körkort i mina händer är lika med blod på mina händer. Tänker ni körkortsinnehavare inte på det konstant, att ni så himla lätt kan vara inblandad i något som innebär en annan människas död. För det skulle nämligen jag göra. Tänka på det konstant, alltså.

Jag kallas inte Doris för intet, om en säger.

9 reaktioner på ”Trafik och sånt

  1. Folk kör som idioter så klart man är rädd ibland när man kör (menar inte att jag är bäst på att köra för det är jag verkligen inte, men bättre än många andra).

    1. Jag skulle verkligen inte höra till samma kategori som du (dvs. bättre än många andra). Man tycker ju att den självinsikten skulle vara ganska förmildrande omständighet för folks agg mot att jag inte vill ha körkort. Men nej. Jag skulle nog döda en och annan, men körkort ska jag ha! 😉

  2. För att vara helt ärlig så har det varit… -><-… så nära ett par gånger.
    Men i vanliga fall så tänker jag mest att det handlar om cyklister vs. bilister och som boende i Uppsala så är visst svinn i kategori ett acceptabelt.

      1. Märkligt nog är de flesta som inte bor kvar i Uppsala ganska glada att de inte bor kvar i just Uppsala. Jag tror, efter viss eftertanke, att de flesta som bor i Uppsala också vore glada om de slapp bo i Uppsala.

  3. ÄNTLIGEN en själsfrände när det gäller det här med körkort! 🙂 Och ja, jag tänker också konstant på hur lätt det vore att råka ha ihjäl nån. Önskar jag kunde sluta med det för visst VORE det praktiskt ibland med ett körkort!

    1. Skönt att höra! Man skulle ha skaffat i ungdomens glada oeftertänksamma dagar. Nu är det för sent för mig pga känner mig själv för väl och tänker för mycket. Jag vågar helt enkelt inte!

  4. Hihihi du tänker precis som jag gjorde innan jag ,panikslaget ,bestämde mig för att kliva in på Trafikskolan .

    Jag har haft körkort snart ett år och fortfarande är jag rädd när jag kör och har än så länge aldrig kört en längre sträcka själv. Jag är livrädd för just en ”krock” , jag krockade på cykel vid 11-års ålder och är nu säker på att jag inom en snar framtid kommer att krocka med bil oxå. :-/
    Alla dessa trafikregler gör mig nervklen då allt man tokpluggar in på en intensivkurs tyvärr glöms bort lika fort som… ja jag vet inte vad.

    Hur som haver så tror och hoppas jag att rädlsan kommer att försvinna sakta men säkert och denna ljuva frihetskänsla ta över helt.
    Jag kan ju nu äntligen både skjutsa och hämta hem mina barn ALLDELES SJÄLV *jehooo*

    Kram på ´re

Kommentera

