Listan som inte är en adventskalender: Ämne 2

Berätta om staden du bor i

Jag bor som sagt i en liten stad (ca 26 000 invånare) i mellersta Sverige. En sådan där stad som alla yngre flyttar ifrån och svär på att aldrig återvända till. Så har jag aldrig känt för min hemstad. Jag har faktiskt aldrig längtat bort på det där viset, även om jag har bott i en annan stad under en period. När jag blev gravid med äldsta sonen var det aldrig någon tvekan om att jag skulle återvända hit. Home sweet home liksom.

Den är långt ifrån perfekt, staden jag bor i. Narkotikan flödar och rasismen är utbredd. Två anledningar som får en att inte känna sig helt avslappnad med att låta barnen växa upp här. Det ska man ju inte sticka under stol med. Säga vad man vill om den saken, men mindre städer innebär ofta en lägre utbildningsnivå vilket i sin tur leder till fördomar pga okunnighet. Varsågod att hata mig, men jag är helt övertygad om att så är fallet. Sedan finns det naturligtvis personer med fina titlar som också har fördomar pga okunskap. Eller bara pga dum i huvudet. Fin utbildning innebär ju inte att man per automatik är en fin människa. Men nu är jag helt ute och cyklar i ämnet här.

Min hemstad är ändå min. Jag älskar den (med det inte sagt att jag älskar alla som bor här, även om det naturligtvis finns en hel bunt fina människor som bor här). Den är trygghet för mig, trots att jag levt mina hittills mest otrygga år i denna stad. Sånt är livet. Jag gillar ändå tanken på att mina barn ska växa upp här med allt det fina denna stad har att erbjuda. Det mindre fina får man väl dras med överallt, antar jag. Värderingar kommer ändå hemifrån i grund och botten.

Jisses, vad detta inlägg kom att handla om nåt helt annat än vad jag hade tänkt mig. Jag skulle skriva om vackra parker, fina badstränder och närheten till allt. Men jaja, det finns också.

Kommentera

