Vädergurun

Idag är vi en glad familj. Vi (och förmodligen även resten av innevånarna i detta land) vaknade upp till ett snötäckt landskap. Jag och M är nog lite gladare än barnen, även om de faktiskt är himla glada. M står dock bekymrat och tittar ut genom fönstret. Försöker på nåt speciellt meterologaktigt sätt se tecken på att snön kommer att försvinna under dagen.

Det vet ni kanske inte, men M älskar att studera väder. Och det kan man ju fnissa lite åt, men hur lämpligt är det inte att bo med någon som kan förutsäga väder? Han vet till exempel alltid vilken strand vi ska åka till på somrarna. Ett tips till folk i denna kommun – kolla vart vi åker, ty där är solchanserna som bäst. Bara säger liksom.

Han är också förnuftets röst som får oss övriga i familjen att hålla tillbaka förhoppningarna att fallen snö ska leda till en vit jul. Hittills har han spått rätt om alla snöfall som varit hittills denna ”vinter”. Men vet ni då – han tror att denna snö ligger kvar! Det kan vara så att jag jinxar det en aning nu genom att skriva detta. Han säger till exempel att det inte kan bli så varmt att snön försvinner idag. Jag ba: ok, jag förstår. Fast jag förstår inte. Jag fattar inte nånting. Det enda jag vet är att säger M så, då är det så.

20111218-084128.jpg

4 reaktioner på ”Vädergurun

Kommentera

