Morgonbekännelser

Jamen då drar vi igång denna dag. Lite kaffe, lite Mivitotal (fin kombo, jag vet). Min favoritsysselsättning, sminkning.

Det kanske kan få mig att vakna efter en kass natt med hostande barn.

Ska vi prata lite smink i den här bloggen också? Bara tillfälligt, alltså. Det här med smink är ju lite… dubbelt, kan man säga. Smink är ytligt, fåfängt. Men det kan också vara ett sätt att få leka med färger och effekter. Få ge lite uttryck för någon slags konstnärlig ådra. Nu påstår jag inte att jag är konstnärlig. Däremot har jag alltid haft ett behov av att skriva, rita/måla, sjunga. Inte direkt så att de sakerna går hand i hand, men på sätt och vis fyller de samma funktion. Den att få gå in i sin bubbla, glömma omvärlden och göra det jag blir glad av.

Min favoritstund på hela dagen är när jag stänger in mig i badrummet och kladdar på smink. Som terapi.

Hursomhelst. Smink kan naturligtvis också vara en mask. Och det har det ofta varit för mig. När jag mår som sämst sminkar jag mig som mest. Både som terapi och för att få distans. Med det inte sagt att jag mår väldigt dåligt nu. Nu är det sminkbloggen som drar och som gör mig smått besatt. Har ett lätt autistiskt drag på det viset – snöar in på saker i perioder och lever och andas den saken. Bara för att gå vidare till något annat efter ett tag.

Nu vet ni det. Tack och hej.

2 reaktioner på ”Morgonbekännelser

  1. Håller med! Mitt liv är som två olika världar. En värld där jag kan snöa in på sånt som kallas ytligheter och en värld där mycket är tungt och jobbigt. Man måste ha det ytliga för att orka det andra. Så är det för mig.

    Kram!

Kommentera

