Obligatorisk läsning

Det här är en mycket mycket bra text. Den borde högläsas i alla skolor, på alla arbetsplater, på alla torg. Få folk att vakna upp och fatta. Läs. Nu. Texten är lång, men håll ut för den är så himla viktig. LÄS.

5 reaktioner på ”Obligatorisk läsning

  1. Är det så kallade hatet skapat av vissa människor eller är det så att alla människor är skyldiga till denna samhällsutveckling. Där olika grupper ställs emot varandra etnicitet, fattiga mot rika etc. När man läser och följer debatten verkar det som om man vill förenka och säga att det är högerpopulisternas fel, medan alla andra är fria från skuld till denna utveckling.

    1. Alla har naturligtvis ett ansvar. Poängen jag anser att artikeln har, så som jag tolkar den, är att den fördomsfulla synen på personer från vissa kulturer, från vissa länder på något sätt har normaliserats. Det som förut var vedertaget tabu är numera accepterat. Samma sak med feminismen. Grupperingarna överhuvudtaget. Det går bakåt istället för framåt. Jag vill inte säga att alla bär skuld till att det ser ut som det gör, däremot har alla ett ansvar. Partier som SD exempelvis, skulle inte ha några att sprida sina åsikter till om inte det fanns människor som lyssnade. Varför det har blivit som det har blivit, varför människor känner behovet av att lyssna på SD, att helt plötsligt bortse från att en människa är en människa är en människa – det är jag inte kvalificerad att svara på. Däremot tycker jag att det är viktigt att folk vaknar upp ur den här grupperingskoman. Det känns som att folk i största allmänhet går på autopilot och inte tänker. Anammar andras åsikter och tillhör en grupp, skitsamma vilka konsekvenser det får.

      Men – klart de som sprider dyngan har en stor skuld till att det ser ut som det gör. De som sprider och de som lyssnar och accepterar. Där ligger skulden, enligt mig.

  2. Håller tyvärr inte med dig. All politik handlar mångt och mycket till prioriteringar. Att många partier håller på att medvetet spittra folket. Att ställa människor emot varandra. SD tycker att Sverige skulle vara bättre med mindre invandrare och att de som kommer ska anpassa sig och bete sig som svennar. Fel, visst kanske det. Men som du tar moderaternas spittringspolitik så handlar den om att de är de fattiga människornas fel om ett land som Sverige går dåligt. Man svartmålar arbetslösa som att de får skylla sig själva, de ska uppfostras i FAS-3 till en låg ersättning osv. Det skrämmer människor för ingen vill hamna där eller. Inte jag i alla fall. Använder man en politisk retorik som går ut på att hitta syndarbockar då öppnar man också upp för ett sådant debattklimat. I EU är Grekland numera syndabockar och det är väl inte helt otroligt att nationalismen kommer växa sig starkare där också. Vad man kan dra för lärdom av detta är att man ska undvika att peka ut människor som syndabockar och det gäller både etnicitet och människor som befinner sig i lägre samhällsklasser. SD vet att deras väljargrupper är traditionella arbetare och låginkomstatagare, människor som inte har någon större chans att lyckas i samhället. Och att människor känner så är ju allinsregerings fel i så fall. Att inte människor i den välbeställda medklassen röstar på SD är ju för att de har de bra och inte behöver oroa sig om deras lön ska räcka, samt att de kan köpa sig villa eller bostadsrätt i områden är det nästan inte bor några fattiga människor som ofta är just invandrare. Inte är en del är min syn på saken.

    1. Det känns lite som att vi inte pratar om samma sak eller så missförstår jag dig. Jag säger inte att alla andra partier har rätt i allt de säger och gör eller att de inte är delaktiga i grupperingen. Jag har inte nämnt några andra partier än SD i och med att mitt fokus har legat på främlingsfientligheten som helt plötsligt är accepterad. Jag tycker att Maria Sveland har många bra poänger i sin artikel som har med attityder angående människors värde att göra. Det må vara ett resultat av politik, men det var den allmänna synen jag tyckte var viktig att lyfta. Jag är egentligen inte alls intresserad av att peka finger mer än att bidra till att ge uppmärksamhet åt problemet. Klimatet blir kallare och kallare och mindre och mindre medmänskligt. Oavsett vad det beror på tycker jag att artikeln borde vara en ögonöppnare. Sluta följ strömmen för att det är lättast och tänk efter själv istället. Vill vi leva i ett samhälle där vissa människor anses mindre värda? Det är min enda poäng med att länka till artikeln.

Kommentera

