Flås flås

Kan jag vara snäll och sluta tro att det där tillståndet ”vältränad” är något man uppnår för att sedan alltid vara det?

Jag har varit förkyld i evigheters evigheter. Det har blivit mitt normaltillstånd och sån som jag är som person. Förkyld. Snorig, hes, däbbt. Nu kan vi låtsas för en stund att detta förkylda jag är enda anledningen till att jag kanske inte riktigt har behållit det där tillståndet ”vältränad”. Jag bytte gym. Trodde väl att det var gymmet det var fel på när jag aldrig tränade, men ironiskt nog blev jag så här galet sjuk så att jag inte ens tänker tanken att träna pga skulle förmodligen dö. Förkylningen slog till dagen efter jag hade signat mig på nya gymmet. Det var över två månader sedan. Så ja, jag förutsätter att det tänker fortsätta så här. Man kan se mig som en sponsor. Eftersom jag är så galet förmögen väljer jag att ge mina pengar till de mer behövande. Som gymägarna. De ser så smala och taniga ut, stackrarna.

I alla fall. Nu har cykelsäsongen börjat (och tagit ett kliv tillbaka iofs, men jag fortsätter cykla som den kämpe jag är). Det innebär i korta ordalag att jag upplever nära-döden-upplevelser varenda jävla dag. Förutom min cykelfobi är jag även så utpumpad av att cykla upp för cirka en backe (så långt från mitt jobb bor jag) att jag måste vila resten av eftermiddagen/kvällen. Har på riktigt svårt att andas och känner att en alldeles förlamande trötthet sköljer över mig efter VARENDA cykeltur.

Och varje dag – VARJE DAG – blir jag lika förvånad. Tror att jag måste vara döende i den allvarligaste av alla allvarliga sjukdomar pga denna brist på kondition. För jag, jag är minsann vältränad, jag! Jag har ju tränat som en galning. En gång i tiden. Nu var det visserligen… få se… en graviditet där… en där… lite slötid där… en till graviditet där… ja, fjorton år sen ungefär. MEN ÄNDÅ!

Jag verkar tro att vältränad är ungefär som att förlora oskulden eller att inte längre räknas som förstagångsföderska. Så där ja! Nu var det gjort! Nu lägger vi till ”vältränad” på visitkortet!

För visst skriver man upp information om förlorad oskuld och första förlossning på visitkorten? Eller har jag gjort fel?

Kommentera

