Ta en kopp kaffe och slappna av?

Alla dessa åsikter på nätet. Det är ju en djungel och vare sig man vill det eller inte så påverkas man. Överallt på nätet blir man matad av åsikter. Inte helt sällan i kombination med ett idiotförklarande av alla som inte håller med. Man blir ju inte helt pigg i hjärnan, om en säger. Alla är professionella tyckare numera. Det är både intressant och bra och riktigt jobbigt. För det blir allt svårare att bilda sig en egen uppfattning. Och en uppfattning, det ska man ha. Om allt.

Eller är jag ensam om att känna så här? Är det bara jag som blir alldeles matt emellanåt av att följa diskussioner på Twitter och i en mängd bloggar. Just nu är jag inne i en hyfsad Twitter-period. Det betyder att jag går in och läser dagligen, utan att läsa ikapp alltför mycket. När jag har intensiva Twitter-perioder läser jag ikapp så mycket jag kan, vilket brukar resultera i en åsiktskollaps som i sin tur resulterar i totalt Twitter-frånvaro i några veckor. Ibland undrar jag hur folk orkar tycka så himla mycket. Hur de orkar engagera sig i minsta lilla fråga som lyfts upp och föra diskussioner till höger och vänster. Och så blir jag avundsjuk. För jag har alltid velat vara en sån som har åsikter om allt och framför dem snyggt och välformulerat så, om inte hela världen, åtminstone en liten klunga klappar händerna. Men jag orkar fan inte. Jag orkar inte ta ställning till precis allt och välja sida här och välja sida där. Så istället skriver jag trams, filtrerar bland bloggar och på Twitter och lever mitt lilla liv i min lilla stad. Tills något som är viktigt på riktigt dyker upp.

Obs att denna utläggning inte syftar på någon speciell diskussion eller något speciellt tyckande. Bara ett allmänt konstaterande av en mycket trött männscha.

2 reaktioner på ”Ta en kopp kaffe och slappna av?

  1. Jag håller med. jag orkar inte heller med alla dessa åsikter, eller diskussioner. Jag är väldens sämsta att ge sig på om man vill diskutera…haha…ja ba: ja du får tycka så om du vill…nu ska jag göra nåt annat…
    Ibland förstår jag inte syftet med att framföra sina åsikter så hårt som en del gör, speciellt de som framför dom på det viset att alla andra som inte håller med är mindre intelligenta människor. Jag O R K A R inte med sånt!…som sagt, då går jag och gör nåt annat 😉

    1. Ja, det jag känner är att man får prestationsångest. Man ska tycka så jäkla mycket hela tiden och många saker skiter jag i, helt enkelt. Gäller det saker jag faktiskt tycker är viktiga kan jag väl diskutera, men då blir jag ofta så förbannad om folk säger idiotiska saker så jag kan inte fortsätta diskussionen. Jag är inget debatt-material direkt.

Kommentera

