Tvärvändning

Så solen skiner och jag tänker att jag ska lägga mig på en filt och läsa en bok. För omväxlings skull. Jag plockar upp den boken jag har använt som balansstöd när jag tränar, den jag köpte för att titeln var söt på ett sorgligt vis och förmodligen för att något inom mig visste att den skulle vara träffande. Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski. Den där elefanten i vardagsrummet som om man inte tänker på den, inte låtsas om den, inte tittar på den… Ni vet. Den står ju alltid där mitt i rummet i vilket fall och pockar på uppmärksamhet. Så jag köpte boken och nu blev det dags att börja läsa den.

Redan på första sidan, efter bara några ord reagerar kroppen. Klump i halsen som inte går att svälja bort, magont och alla muskler på helspänn. Tårar som ligger under ytan och bara väntar på att jag ska ge efter. Vilket jag inte gör. För jag gör bara inte det. Förrän jag kommer till sidan 29. Sidan handlar om att anhöriga är maktlösa, att droger får missbrukare att skita i att de ser ett barn som far illa. Och det är tusen och åter tusen sorger som väller upp.

Så att ligga på en filt på gräsmattan i solen och läsa en bok slutar med att jag gråthulkar inne på toaletten. Den där gråten jag aldrig släpper ut för när den väl kommer vill den aldrig sluta. Den där sjaskiga känslan jag alltid motar bort. Det normala svenssonlivet jag lever för att kompensera.

Jag tror jag behöver läsa den där boken. Frågan är om jag orkar plocka upp den igen.

2 reaktioner på ”Tvärvändning

Kommentera

