Slut på sommaren

Jamen, nämen. Bara en helg kvar av denna ledighet. Jag har inte ångest över själva jobbet, men det känns mest bara märkligt att jag ska jobba. Vadå? Ska jag behöva kliva upp i ottan och göra mig iordning? Jag minns knappt hur man gör. Mitt största problem är dock hur jag ska få iväg alla barn åt alla håll. Tonåringen sköter ju själva ivägskickandet helt på egen hand så det känns ju bra. Men di sma ska ju jag eskortera till en skola och en förskola. Förskolan ligger närmast, men sexåringen behöver äta frukost på skolan innan klockan 8, medan fyraåringens frukost serveras just klockan 8. Nu bor vi skitnära båda ställena så SÅ himla stort problem är det egentligen inte. Men en vill ju gärna förstora problemen och älta dem lite grann. I brist på annan syssla liksom.

En sak vet jag i alla fall – det är slut med långa frukostar i lugn och ro.

I alla fall. I helgen är det Strömmingsleken i stan med surströmmingsätande i Stadsparken, karuseller, lotter och t-shirtar med vargar som ylar mot månen. Det betyder att sommaren officiellt är över. Helt enligt tradition ska det regna hela helgen. Även om jag inte direkt jublar över Strömmingsleken numera känner jag mig alltid så där lite nostalgisk och lite pirrig. Pirret är väl en sådan där känsla som sitter kvar från ungdomens glada (?) dagar då Strömmingsleken och slutet på sommaren liksom var ett avstamp inför hösten och allt som kunde tänkas hända då. Lite som nyårsafton fast på sommaren. Jag älskade att komma tillbaka till skolan efter sommarlovet. Mest pga killar och fina pennor och tomma block. I år blir det ju lite som att jag får uppleva det. På det där icke-sättet iofs, men ändå. Lite roligt är det ju att tonåringen börjar på min högstadieskolan (efter att ha gått på min mellanstadieskola). OCH att han kommer att ha i alla fall någon av de lärare jag själv hade när jag gick högstadie. En är inte så gammal som en tror. Eller så är det lärarna som är jäkligt gamla.

Ja, hej och hå. Märker ni att jag egentligen inte har ett skit att säga och bara sitter och ordbajsar? Det blev ett inlägg i alla fall. Slit det med hälsan.

Kommentera

