Snabbt färgprat

En gång i tiden tyckte jag att detta tjafsande om färger för tjejer vs. killar (dvs. när man ger tjejer rosa halsband och killar blå bilar i diverse hamburgerlådor exempelvis) var enbart fjantigt och onödigt. So what liksom. Numera tycker jag inte att det tjafsandet är så fjantigt och jag tänkte förklara varför.

Jag är, som ni säkert har förstått vid det här laget, trött på att kvinnor förväntas vara på ett visst sätt och gilla vissa specifika saker osv osv och detsamma för män. Jag råkar vara intresserad av många typiskt ”kvinnliga” saker, men jag vill ha möjligheten att välja själv. Jag vill inte att andra ska bestämma åt mig vad jag är intresserad av, vilka färger jag tycker om och vilka produkter (leksaker) jag vill ha. Om jag är fyra år och handlar en Fun Box på Sibylla vill jag kanske också ha ett flygplan precis som min sexårige storebror får, istället för hundra  rosa gummisnoddar för håret. Jag (eller okejdå, min dotter) kanske dessutom hatar att sätta upp håret i diverse tofsar. Eller så vill min son också ha ett rosa set med halsband och armband precis som hans syster får, istället för det där flygplanet. (Helt ifrån ämnet – men en regel man bör lära sig på diverse hamburgerställen som ger leksaker till barn – ge samma leksak till ett par syskon. Punkt slut.)

Summa summarum av denna utläggning som får bli kort pga nattning av barn:
Jag tycker inte att man ska anta vad folk vill ha baserat på deras kön. Det är helt omöjligt att veta vad folk är intresserade av och vad de tycker om, så anta inget överhuvudtaget. Antingen ger man lika till alla eller så frågar man. Möcket enkelt.

Kommentera

