Di sma härmapor

Det är väl aldrig så att barnen lyssnar på de vuxna och snappar upp saker de aldrig någonsin skulle få för sig att säga annars?

Sexåringen till mig vid matbordet: [djup suck] Alltså. Jag måste börja träna, jag har så ont i ryggen.

Fyraåringen till sexåringen när de leker: Nu får du faktiskt sluta! Nu börjar jag bli riktigt arg. Och då kommer du att bli ledsen.

Ok, det där senare låter inte så bra, men jag säger faktiskt inte exakt så. Jag tror åtminstone att jag låter lite mindre hotfull. Mer informativ liksom. Men M han säger exakt så som sexåringen sa. Exakt så! Ungefär en gång om dagen.

Men man kan ju se det från den ljusa sidan:

1. Inget av det de härmar innehåller en svordom. Rätt fantastiskt.

2. Det M säger är ju ändå nyttig information. Man ska vara rädd om sin rygg och träna.

3. Jag visar ju hur handlingar får konsekvenser. Du gör något du inte får göra – jag säger ifrån – du slutar inte – jag blir arg – du blir ledsen. På ett ungefär. En måste ju säga att fyraåringen har snappat upp det där helt korrekt.

4. Ändå rätt godkända saker att säga på förskola/skola utan att vi (jag och M) behöver skämmas ihjäl. Fint.

Kommentera

