Vardagsinlägg

Hej, jag har semester och har en helg med fyra dagar kan man säga.

Igår var jag på badhuset med fyraåringe, medan sexåringen chillade hemma hos farmorn och farfarn. Lite välbehövlig tid för di sma ifrån varandra, verkade det som. Fyraåringen trotsade inte en endaste sekund och sexåringen var hur nöjd som helst att bara ta det lugnt och få rås om. På badhuset ville jag dock kräkas på en mamma som hånfullt tjoade över hela bassängen att barn A säkert skulle lära sig att simma innan barn B (som då var det äldre barnet). Det är himla mysigt på badhuset, men jag tror aldrig att jag stör mig så mycket på folk som när jag är där. Förmodligen för att man mest ligger och tar det lugnt och observerar folk. Det har man väl sällan tid till annars.

Ja, i alla fall. Idag ska vi till bokhandeln och leta efter Nelly Rapp-böcker. Jag har börjat läsa mera ”textiga” böcker för barnen när de ska sova. Mysigt! Och mycket roligare för mig än att ligga och läsa samma Alfonsbok för femtioelfte gången. Det här med nattningen och sovningen i egna sängar fortsätter funka hur bra som helst. Jag och M fattar inte riktigt. De somnar utan problem, sover hela natten utan att vakna (sexåringen har dock vaknat och gått upp på toaletten, men gick helt obesvärat tillbaka till sängen och la sig igen). De väcker visserligen varandra på  morgonen och är därför uppe med tuppen precis som förr i tiden. Men det kan en ju leva med. De brukar faktiskt roa sig själva ett tag innan de börjar tjoa om frukost.

Jag har svårt att sova däremot. Jag som aldrig har sömnproblem. Somnar alltid så fort jag lägger huvudet på kudden och somnar lätt om ifall jag råkar vakna. Men inte nu. När M kliver upp före mig är det helt kört att somna om. Så igår låg jag vaken från fem tills barnen vaknade vid halv sju. Jag kan liksom inte slappna av riktigt. Möcket möcket drygt.

Och möcket möcket intressant för er att veta. Annan intressant grej är att jag har träningsvärk i hela överkroppen efter badhusbesöket igår. Och då låg jag antingen stilla i vattnet och iakttog folk (och fyraåringen då så klart) eller simmade liksom på plats medan fyraåringen hoppade från pallar och trampoliner. Oerhört ansträngande. Liksom.

Nu tjatar barnen om datorn och hjälp med diverse spel på ajfånen. Barn av idag.
Tjing!

Kommentera

