Noll tolerans

Jag har tänkt på en sak en längre tid. Retat upp mig, blivit ledsen, irriterad, förbannad och så inihelvetes jävla trött. Ungefär varenda gång jag loggar in på Facebook möts jag av rasistiska inlägg av ett eller annat slag. ”Skämt”, ”jag är inte rasist, MEN…” osv osv i all evighet. Min feed tycks vara invaderad av alla dessa människor som inte riktigt kan hålla med om att alla människor på denna jord är lika mycket värda. Man har mycket svårt att skilja på sak och person. Enskilda händelser och människor från en viss del av världen är synonyma. Det dras med giganstiska kammar över hela länder, världsdelar och gudvetvad. Människor som gladeligen hoppar på lösryckta protester mot att invandrare får bidrag när våra gamla ligger på hemmen utan riktig mat,  mot bannlysning av Tintin-böckerna (som för övrigt jag inte håller med om heller – anledningen är mycket bra beskriven här) med diverse kängor slängda åt ”dom där”. De där som bara sitter och väntar på att få en anledning att spy ur sig galla över det där att alla människor faktiskt inte är lika mycket värda som de själva. ”Komma här och komma i vårt vackra, fantastiska Sverige!?”. Hittar man en idiot som är av annat ursprung än svenskt nästan kommer man av tillfredsställelse över att få rätt – ”dom är ju dumma i huvudet, ‘dom där’! Titta, bevis!”.

För som vi har konstaterat tidigare är ju alla ”blekhyade” svenskar så fruktansvärt fina människor, hela stora bunten. Inte en enda idiot så långt ögat kan nå. Jadå. Jodå. Så är det.

Så, för att komma till saken, eftersom jag har insett att jag inte behöver sitta och läsa denna idioti när jag inte vill, är det väldigt enkelt att plocka bort de personer som gillar, delar, publicerar den typen av inlägg. Inspirerad av en hel del personer (senast Linn) som också bestämt sig för noll tolerans. Eftersom det ska få lite mer effekt än att jag plockar bort personer som kanske eller kanske inte upptäcker det några månader senare skriver jag det här inlägget. För att markera. Det är fan inte okej. Och inser man inte det själv, då är man inte en person jag vill vara vän med. Det är så jäkla enkelt. Det kommer bli ganska tomt i min Facebook-feed, men också så himla skönt att slippa se skiten. Jag har bestämt mig för att det är viktigare att säga ifrån än att (av oklar anledning) upprätthålla någon slags artighet. Känner du mig och min familj borde du veta varför det är som en käftsmäll att se sk. ”vänner” skriva, gilla och dela dylika saker. Det går inte att säga att vissa saker är okej och vissa inte – det är noll tolerans rakt över. Du kan inte säga att du inte är rasist och i nästa sekund döma en person utifrån ursprung och utseende. Det går inte att säga kränkande saker om personer av annat urprung och i nästa sekund tycka att Muhammed är okej för han [valfri bortförklaring]. Om du inte kände Muhammed som nu har fått okejstämpel av dig skulle du dra honom över samma kam och hata på honom också. Vilket i förlängningen betyder att du hatar på en massa människor som förmodligen också skulle få okejstämpel om du tog dig tid att se människan bakom och inte bara hudfärgen, religionen eller ursprunget. Som sagt, ej okej.

Slutligen tipsar jag om Vita Kränkta Män, en Facebooksida skapad av Kawa Zolfagary. Där får man visserligen läsa skiten, men som ett motstycke även se hur många kloka människor det finns som reagerar och inte håller med. För även om jag inte vill se mina sk. ”vänner” sprida skiten, är det ändå viktigt att inte blunda för det. Så jag plockar bort de som uppenbarligen har en annan människosyn än jag har, eftersom det är min fulla rätt – men jag behåller självklart bevakningen av Vita Kränkta Män. Förutom rasism behandlar sidan även homofobi och det sk. ”femenisthatet”. Mycket underhållande, men icke att förglömma också mycket viktigt.

2 reaktioner på ”Noll tolerans

  1. men åh.
    Vad sorgligt att sådana människor finns i verkligheten.
    Jag känner inte igen mig. Inte en enda gång har någon av mina bekanta gjort sig lustiga över en folkgrupp eller uttalat sig kritiskt om invandrare på facebook. Och hejpa! Vad lycklig jag känner mig över det nu, när jag får höra att det kan vara annorlunda.

  2. För mina barn har det alltid varit naturligt att människor ser olika ut och har olika ursprung och jag har aldrig hört dem säga något rasistiskt. De har ju vuxit upp bland barn från världens alla hörn genom att de gått på stans invandrartätaste dagis och skola.

    Här hemma har vi varit noga med att alla är lika mycket värda. Tyvärr har vi märkt att väldigt många resonerar annorlunda. Det är ju bara att lyssna på våra egna föräldrar som alltid frågar ”var det en utlänning?” när man berättar att någon i t ex skolan uppfört sig illa. Blir så jävla less på den kommentaren. Har t o m en granne som placerade sina barn på en annan skola eftersom ”det är för många invandrare” på skolan de egentligen hör till. Skrämmande! Deras barn frågade förfärat min dotter en gång om ”det finns muslimer i hennes klass”. Som om det vore det värsta man kan tänka sig.

    Tyvärr finns det rasism bland vissa invandrarfamiljer också. Vår dotter är bästa vän med en flicka vars storebror sagt att han inte vill att hon leker med vår dotter eftersom hon är svensk… Då blir man ledsen och inser ännu mer hur viktigt det är att alla människor ska respekteras för den person de är oavsett hudfärg, ursprung och religion.

Kommentera

