Låt oss prata om Olle

Jag måste skriva det här inlägget som har legat och gnagt hela helgen. Så Mycket Bättre och Olle Ljungström. Alla älskar Olle, så jag kommer nog bli lätt hatad nu. Men jag måste få säga det.

Jag har så otroligt svårt för detta fenomen: person som ba: *nonsens… nonsens… non… sens*. Och så ställer sig en skara personer upp och applåderar. De fattar inte vad han säger och vad han menar, men de förstår att det måste vara något utomordentligt bra eftersom de inte förstår. Det går inte att erkänna att man inte fattar, för då verkar man ju dum, så man låtsas fatta och höjer till skyarna. ”Olle har en annan relation till svenska språket”. ”Han är genialisk”.

Nu verkade Olle mest förvirrad i början av programmet och pratade faktiskt hyfsat sammanhängande och förståeligt under lunch och middag. Så det kanske egentligen inte är honom jag inte kan med, utan den här fejkade avgudan av något man inte ens fattar. Kejsarens nya kläder liksom. Åhå, jag förstår inte det fantastiska, men det måste betyda att det är något fel på mig, hurra hurra hurra för Kung Olle! Liksom.

Sedan är det en annan historia att jag har svårt för att sönderknarkade hjärnor hyllas som djupa och vackra. Jag visste inte ens från början att Olle har varit narkoman, men sa på en gång till M att han måste ha knarkat halvt ihjäl sig. Jag är medveten om att jag har en förmåga att låta osympatisk när jag pratar om missbrukare. Bitterheten talar. Jag är dock medveten om att det handlar mer om mig och enskilda individer än alla människor som missbrukar. Någon dag ska jag väl ta tag i det där också och försöka släppa allt agg.

Hej och hå. Nu var det sagt. Jag älskar inte Olle Ljungström någonstans. Det enda han sa under sin dag/kväll som jag vill hylla var: Om man har vågat börja knarka, måste man våga sluta också. Ej exakt citat, men mycket klokt sagt.

Slut på utläggning.

3 reaktioner på ”Låt oss prata om Olle

  1. HAHAHA! Så bra inlägg, fattar precis. Nu tycker jag mycket om Olle pga hans texter, tror ofta det är det det handlar om när folk ”älskar” Lundell, Kristina Lugn etc.

    1. Ja, jag ska ärligt säga att jag inte vet ett dyft om Olle och hans musik (mer än vad jag hörde på programmet), så det är mycket möjligt att han har skrivit fina texter. 🙂 Men precis det där med gäster med gester-leken och kommentarerna från Sylvia och Maja. ”Jag fattar ingenting, men han är genialsk!”. Inte citat, men något i den stilen. Jag har tänkt på exakt den här saken i något sammanhang nyligt också, men nu minns jag inte vad det var. Falsk beundran liksom. Som det stör mig! 🙂

  2. Jag kan hålla med dig i det du skriver, men sedan läste jag att han hade haft en stroke nyligen, så det är nog inte enbart knarket som har påverkat hjärnan, utan också stroken. Det har dock inget att göra med avgudadyrkan och allt det där. Där håller jag med dig. Men han gör bra låtar – speciellt i andras tolkningar 🙂

Kommentera

