Tålamodet tryter

Det tröttsamma i att man tillbringar en hel dag med att försöka föra diskussioner, dela (korrekt) informerande länkar osv osv bara för att fortsätta mötas av samma idioti dagen efter.

Jag får anta att flertalet av mina FB-
vänner har dolt mina inlägg från sitt flöde eller att de totalignorerar allt som inte är vatten på deras kränkta jultraditionskvarn. Det är rent ut sagt pinsamt när folk envisas med argument som är så felaktiga och som skvallrar om extrem okunskap. Samtidigt som det uppenbarligen sitter massor av okunniga och ovetgiriga människor därute sim köper de här helt felaktiga påståendena rakt av. ”MEN GUD, VAD HÅLLER SVENSKA STATEN PÅ MED???!!!!!!”

Jag orkar inte med att folk hellre drar extremt förhastade slutsatser som dessutom är så fantastiskt osannolika att de verkligen borde ifrågasätta innan de sväljer med hull och hår. De köper hellre helt korkade saker än att försöka ta reda på hur det ligger till egentligen.

Och! Och! De svär över hur löjligt det är att bli upprörd över och göra en grej av pepparkakor i luciatåg och att klippa bort rasistiska nidbilder ur en tecknad film. Vem är det som gör en grej av det? Mycket uppenbart de som inte läser på! De som ba: ”LalalaBINGO! Jag vill inte veta hur det egentligen är för det är så härligt att sitta här i grupp och svära över fantasispöken!”

6 reaktioner på ”Tålamodet tryter

  1. Jag är nog osedvanligt korkad, men jag fattar inte riktigt om du är för eller emot den här redigeringen av Disneyfilmen? Jag vet inte ens vad jag själv ska tycka? Nu har jag inte läst ett enda dugg om det (mer än dina inlägg) så jag fattar inte riktigt vitsen med klippandet, eller varför folk blir upprörda/tycker att det är bra. Jag har mest ryckt på axlarna och tänkt att ”okej, undrar när de ska döpa om finska pinnar och pariserbullar också”.

    1. Jag är för klippningen eftersom det de plockar bort är förlegade nidbilder och stereotyper som inte hör hemma i en film riktad till barn eller överhuvudtaget år 2012. Detta oerhörda engagemang som folk visar för att ha rätten att få se några sekunder av ett rasistiskt klipp, där man helt seriöst anser att det är ytterligare en anledning att rösta på SD – det är både förunderligt och skrämmande.

      Din kommentar om finska pinnar och parisare tänker jag bortse från eftersom jag tar för givet att du är smart nog att förstå skillnaden mellan ett ord som kommit att bli ett mycket negativt laddat skällsord och ord som ”finska” och ”parisare”. Den typen av resonemang är totalt irrelevanta och jag blir uppriktigt besviken om inte du inser det.

      1. Jag tror jag lever i något av en skyddad verkstad? De enda inlägg om den här filmsnutten jag sett på FB är de du skrivit. Jag hör (så vitt jag är medveten om) aldrig några rasistiska antydningar bland vänner eller jobbarkompisar. Ja, undantaget kanske min svärfar som ibland (i rent oförstånd) kan häva ur sig nåt dumt (men han tycker ALLA nationaliteter förutom svenskar är suspekta och har nog aldrig varit i nåt annat land än de nordiska).

        Så….kanske förstår jag inte riktigt saker som varför det är så mycket värre att säga negerboll än pariserbulle. Eller, alltså, jag FÖRSTÅR att det är ett skällsord i USA, men det har väl aldrig varit det i Sverige? Eller är jag helt lost här? För mig har ordet ”neger” varit ett sätt att beskriva en ras, ungefär som ”indian” eller ”asiat”. Tänker du att vi ska anpassa oss efter det som är internationellt accepterat/inte accepterat, eller menar du mer att ord som ”neger” och hur sådana tecknas i filmer skulle vara menat som rasistiskt även i Sverige?

        Och vet du, jag har aldrig någonsin tänkt på att Tomtens julverkstad skulle innehålla rasistiska inslag. Är det dockan som säger ”Mama” som är rasistisk alltså? Är det sättet hon är ritad som är fel? För annars är hon ju en cool tjej som vågar stå upp emot tomten tycker jag. Och vad ver det mer som skulle tas bort (jag måste försöka rota fram nån artikel om detta inser jag)? Kosacken tyckte jag att jag läste? Men….varför? Jag fattar inte riktigt…

        (Och ja, jag inser att du nog sitter och blir förbannad nu – men jag får väl respresentera den okunniga (och naiva?) massan helt enkelt.) 🙂

        1. Jag blir inte förbannad. Lite förvånad, men inte förbannad. 🙂

          Ordet ”neger” är ett skällsord i Sverige, som den svenska motsvarigheten till ”nigger”. Jag tror att man har varit så matad med att det är fullt normalt att se på främst afrikaner som lägre stående människor att många har svårt att reagera på orden eller nidbilderna. ”Jamen, det heter ju så” och ”de ser ju ut så”. Att ”guling” är nedvärderande för asiater är mera självklart. Men ordet ”neger” är ju egentligen samma sak. Människor brukar normalt benämnas efter var de kommer ifrån, inte hur de ser ut. Just afrikaner har i så många år förlöjligats och uppmålats som mindre intelligenta, primitiva varelser. Det sättet dockan i Tomtens Julverkstad är tecknad på är en sk. pickaninny (http://www.authentichistory.com/diversity/african/3-coon/2-pickaninny/index.html). Disney plockar bort den nidbilden och i mina ögon är det inte mer än rätt. Det är på tiden att det uppmärksammas och att vi slutar se på den bilden som normal. Dockans karaktär i filmen är det inget fel på däremot. Hon är helt klart en självständig tjej som klarar sig själv. Och hon får mer än gärna vara en svart docka, så länge hon inte är tecknad på det viset hon är.

          Vad gäller de övriga två karaktärerna, kosacken och den blonda dockan, plockas detta bort för att det är stereotypa avbildningar som också kan ses som förlöjligande. För min del är pickaninnyn värst i filmen, men det är väl rätt att man plockar bort alla förlöjligande stereotyper om man plockar bort en. Sedan är det helt klart en annan femma att cirka alla Disneys filmer innehåller stereotyper av olika slag. Jag tycker dock att det är positivt att de börjar plocka bort i någon ände. Och jag tycker helt klart att SVT gör rätt i att sända den nya versionen istället för att fortsätta visa den gamla förlegade.

          Sedan är både den här diskussionen och pepparkaksgate något som förstoras för att förminska och förlöjliga antirasismen. Man pekar på de här mycket isolerade händelserna som något som ”PK-maffian” och ”antirasisterna” har fört fram som hjärtefrågor, trots att så inte alls är fallet. Enda anledningen till att reaktionerna har blivit så enorma är att folk går på det, att det bildas grupper på Facebook bl.a. där man möts i samförstånd och ondgör sig över de där löjliga politiskt korrekta fjantarna.
          Jag har definitivt märkt också att i stort sett ingen (förutom du) verkar intresserad av att ta reda på hur det egentligen ligger till. Man fantiserar ihop egna anledningar till varför Disney tar bort dockorna och man ljuger så man tror sig själv när det gäller pepparkaksgate. Sedan slår man dövörat till när andra försöker lägga fram rätt information.

          Det här blir ett helt nytt blogginlägg märker jag. 🙂 I vilket fall – det borde inte bli något som helst ståhej över Disneys ändring av Tomtens julverkstad. För vad spelar det egentligen för roll? Däremot känner jag mer än någonsin att vardagsrasismen flödar runtom i Sverige. Den här typen av händelser får ofta många att avslöja sin syn på människor som inte är blonda och blåögda. Kränktheten vet liksom inga gränser och man låter mycket små och oviktiga saker bli orsak till att man spyr ur sitt hat både här och där på internet. Det är inte sällan stämningen eldas upp ganska rejält i de här grupperna (ett hett tips är att gå in och läsa, även om man efteråt önskar att man inte hade gjort det – det är ändå ganska… utbildande, kan man säga).

          1. Vet du, jag tror ALDRIG jag hört någon använda ordet ”neger” som skällsord i hela mitt liv (möjligen på TV i så fall)! Jag har bara hört det användas i rasbeskrivande syfte (alltså likställt med ”asiat” eller ”vit” då). Och det är väl därför jag har tyckt att det är lite överkänsligt att döpa om ”negerboll” till ”chokladboll” (även om jag anpassat mig och försöker komma ihåg att inte säga fel).

            Jag har överhuvudtaget inte sett några debatter/grupper på FB. Mina vänner där måste vara väldigt ointresserade av Disney, rasism och pepparkaksgubbar. 🙂 Jag vet inte ens hur jag ska hitta dem tror jag. Eller, jag kan ju kolla genom dig kanske.

            Det är ju för sorgligt om det verkligen är så att färgade FORTFARANDE ses som mindre intelligenta? Men herregud, är det verkligen så?!? Vem sjutton tänker så??? Jag häpnar!

            Sen hoppas jag bara att vi inte måste bli så PK i detta land att vi inte vågar erkänna att folk från olika kulturer faktiskt ÄR olika. Olika behöver inte betyda sämre. Bara att man beter sig olika och har olika värderingar. Bättre att erkänna att det ÄR så och försöka samsas då konflikter uppstår. Tycker jag. 🙂

            1. Fast även om ”neger” nu skulle vara en helt accepterad benämning på en viss ”ras”, varför skulle det vara okej att döpa ett bakverk efter den ”rasen”? Först och främst pratar vi inte om några andra människor någonstans på denna jord som en annan ”ras” än just svarta. Alla som inte är svarta benämns med sitt geografiska ursprung. Människosläktet är en och samma ras. Och inga andra bakverk har fått sitt namn efter hur några andra människor på denna jord ser ut. Ordet ”negerboll” är att likställa med ”blatteboll”, vilket de flesta direkt ser är ett kränkande namn.

              Det finns absolut människor (förvånansvärt många) som anser att människor med annan färg på huden är mindre intelligenta, mer primitiva, mer våldsbenägna, oärligare osv osv osv. De kanske inte skulle säga just de orden rakt ut och stå för det, men deras åsikter i övrigt skvallrar ganska högljutt om att det är så de ser på människor av annat ursprung.

              Att ”PK” har kommit att bli ett skällsord är också lite intressant. Att vara politisk korrekt handlar i stort sett om att ha sunt förnuft och vara medmänsklig. Men SD m.fl. använder ordet som ett förlöjligande skällsord om de som inte håller med om deras ideologi och skriker ”PK!” om saker som pepparkaksgubbarna och Disneyfilmen för att befästa att det som är PK är att likställa med överdrivet, fjantigt och överkänsligt. Så till den milda grad att många adopterar den synen (som du har gjort) och själva himlar med ögonen åt ”PK.maffian”. När det i själva verket är så att den ”PK-maffia” man himlar ögonen åt är en påhittad massa som inte finns.

              Man blir formad av det samhälle man växer upp i, ja. Det betyder inte per automatik att alla människor med ett visst ursprung (eller utseende) har samma värderingar och är samma typ av personer. Liksom jag och Jimmie Åkesson som båda är svenskar har extrema motpoler till värderingar och persontyp. Precis som jag vägrar hålla med om att alla flickor är på ett visst sätt och alla pojkar på ett annat, vägrar jag hålla med om att alla människor från Irak är på det sättet och alla människor från Afrika är på det sättet. Man har olika utgångspunkter, olika förutsättningar osv, men värderingar och personligheter är högst individuella.

Kommentera

