Enough already!

Missförstå mig inte, jag gillar Facebook. På riktigt. Men är det inte det ena så är det det andra. För inte så länge sedan var det väldigt inne att vara rasist (och är fortfarande även om det har lagt sig lite för tillfället) och nu ska man tydligen delta i varenda olaglig tävling som anordnas på Fejjan. Man ska gilla än det ena än det andra och dela bilder hit och dit. Så. Sjukt. Irriterande.

Det är klart att det inte är konstigt att inte alla vet att de är olagliga, de där tävlingarna (jag visste det inte själv för inte så länge sedan). Och de flesta företagen vet det nog inte heller. Däremot påtalas det numera från alla håll och kanter men folk gör som de brukar, håller för öronen och sjunger ”lalalalaBINGO!”. Inte nog med att tävlingarna är olagliga, vissa tävlingar avgörs aldrig. Det snurrar runt en smyckestävling med namnhalsband som lades upp i augusti och folk fortsätter dela och hoppas på att vinna. Si så där ett halvår senare. Luren-jävla-drejeri.

Läs det här inlägget – De bryter regler och lagar på Facebook. Mycket informativt och intressant.

4 reaktioner på ”Enough already!

  1. Hoppsan! Med andra ord vann jag igår, helt olagligt, ett nagellack! 😉 Frågan är om man som vinnare kan straffas? Annars är det nog rätt svårt att få folk att sluta delta. Jag menar, ”gratis är gott” tycker nog de flesta (inkl undertecknad).

    Det är synd att man inte kan blockera en viss typ av inlägg från FB-användare. Jag stör mig inte på tävlingar (men har inte så många som deltar i mer än nån enstaka sådan), men vissa spelar ju spel som tokar och statusuppdaterar sjuttioelva gånger per dag med sina himla spel. Dem får man till slut blockera för det är allt man ser när man går in på FB.

    1. Fast jag tror den typen av tävling är okej, för den kräver någon slags motprestation av de tävlande (kommentar på bloggen med motivering?) som gör det lagligt. Att gilla eller dela på Facebook tror jag inte räknas som motprestation på samma sätt. Sedan har det att göra med värdet på det man vinner också. Jag tror IsaDoras tävlingar är okej i och med att de egentligen inte alls sker på FB (de gjorde det i början, men de lärde sig nog), så därför bryter de ju inte mot FB:s policy heller.

      Problemet med tävlingarna på FB är att de blir först och främst orättvisa iom att det är omöjligt att se och kunna dra en vinnare om det är tusentals personer som har ”lajkat”, för FB gör det inte möjligt att se alla som har lajkat (läste jag någonstans) och dels att många är oseriösa. Det utses aldrig någon vinnare, utan man sprider enbart en tävling för att synas.

      I min feed är det helt omöjligt nu och det är väl enda anledningen till att jag bryr mig. Jag ser knappt statusuppdateringar längre utan bara tävlingar, tävlingar, tävlingar. Man vill ju inte dölja personer helt och hållet, men jag blev tvungen. Det går att dölja gillamarkeringar, men inte delningar och de flesta tävlingar ska ju delas. :/

      1. Du har för många vänner helt enkelt! 😉 Eller för tävlingsinriktade vänner!

        Skämt å sido, det låter fasligt oseriöst. Jag har nog inte tävlat så ofta på FB. Nån gång runt jul och då tror jag det drogs en vinnare i slutändan i alla fall. Men det är ju skit om alla inte har samma chans och det kanske inte ens dras en vinnare (om vi nu bortser från den lagliga aspekten alltså).

Kommentera

