Lista om bloggen

Karins Konstgrepp härmas och jag härmas i min tur.
 
Hur länge har du bloggat? 
På den här bloggen – sedan november 2008.
Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? 
Jag vet inte riktigt. Jag tror inte jag hade någon speciell bild av bloggare då, för jag läste i stort sett inga bloggar alls själv då.
 
Vilken var den första blogg du förälskade dig i? 
Onekligen, var nog den första bloggen som jag ville gå tillbaka och läsa allt allt allt i.  
 
Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? 
Jag vill nog helst radera dem, för de stämmer så illa överens med vilken riktning den här bloggen tog. Väldigt mycket trista vardagsbetraktelser, helt utan någon poäng.
 
Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Jag vet helt ärligt inte. Jag har min blogglista uppdelade i två delar – en för allmänna bloggar och en för skönhetsrelaterade bloggar. I allmänna delen finns cirka 200 bloggar och i skönhetsrelaterade finns cirka 100 bloggar, men jag läser möjligtvis bara hälften av de allmänna bloggarna regelbundet. De skönhetsrelaterade bloggarna läser jag alltid så fort de uppdateras.
Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?  
Ja, ser man på fördelningen ovan så är det ju två tredjedelar dagboksbloggar (följer enbart sådana som ”allmänna bloggar”) och en tredjedel skönhetsbloggar. Fast av de jag faktiskt läser är det kanske tvärtom – två tredjedelar skönhet osv.
 
Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. 
Cinderalley. Vi lever totalt olika liv. Hon är bikerbrutta i Californien och jag svenssonbrutta i Hälsingland.
Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.   
Oj, vad svårt. Nu kryper mindrevärdeskomplexet fram och ba: men gud, jag kan ju inte förolämpa någon genom att säga att hen är lik mig. Eller skämma ut mig genom att påstå att jag är lik någon som är helt fantastisk. Men nu tänker jag göra det i alla fall. Jag tycker väldigt mycket om Hanna och även om vi också lever rätt olika liv känner jag lite att vi nog är på samma våglängd.
Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? 
Jag vet faktiskt inte.  
 
Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag vet inte det heller. De som känner mig som den där som alltid ska skämta till det (typ kollegor, bekanta och så), de känner nog igen mycket av mig i bloggen. Om de läser. Men jag vet inte om de som känner mig riktigt väl tycker att jag är mig själv.
 
Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har egentligen ingen gräns. Det jag känner mig bekväm med att dela med mig av, det skriver jag om. Och mina gränser är väldigt suddiga och snudd på obefintliga när det gäller att hålla saker privata. Jag skriver inte om mitt och M:s förhållande, men det är för att jag vet att M inte skulle uppskatta det. Om han såg annorlunda på det skulle jag nog kunna skriva om det också. För jag känner lite att det som är privat är ju också egentligen bara mänskligt. Så här fungerar jag liksom. Varför skulle det vara hysch hysch?
Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Ja, det skulle vara M:s och mitt förhållande då av anledningen jag skrev nyss. Jag försöker att inte  blogga om barnen på ett sätt som känns utelämnande.  
 
I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag har trott att jag bloggar ganska mycket för bekräftelsen, men läsarsiffrorna har dalat ganska rejält på sistone utan att mitt sug att blogga har dalat. Jag tror att jag är ganska nöjd med att bara få skriva pga roligt, att ha något att gå tillbaka och läsa, och den lilla läsarskara jag har, den räcker fint. Det är klart att det vore roligt med en blogg som var välbesökt och fick massor av kommentarer. Det skulle dock kräva ett annat engagemang av mig. Nu kan jag svara på de kommentarer som trillar in utan att det känns betungande. Men jag håller koll på besöksstatistiken, så helt obrydd är jag ju inte över den dalande läsarkretsen.
Tror du att en kan lära känna en person genom att läsa hens blogg?
Inte helt och hållet, såvida det inte var någon som inte hade några spärrar whatsoever. Men det är ändå svårt att lära känna någon i och med att man ändå inte vet om man tolkar allt rätt. Men jag tror att man kan få en ganska bra bild av hur en person är, om det är en relativt ärlig blogg. Det är ju iofs svårt att veta. Okej, vi säger så här – en viss sida av en person kan man ju lära känna, men inte hela personen.
 
Har du träffat folk irl efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej. Jag har haft kontakt via andra kanaler än bloggen med folk som jag har antingen fått kontakt med via min blogg eller deras. Eller ja, jag har ju faktiskt sprungit på Petra en gång IRL.
Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, det kan ju vara ”skadligt” om de inte har klart för sig vilka gränser de vill ha. Är man vuxen har man en annan möjlighet att avgöra vad man kan stå för och inte, än om man är tonåring t.ex. Lättklädda bilder osv är nog väldigt lätt att ångra i efterhand och bilderna kan sparas ner av vem som helst och användas i vilka situationer som helst, som personen inte har förutsett innan. 
 
Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? 
Ja.
 
Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? 
Jag har skrivit ett inlägg som misstolkades och som  jag egentligen skulle vilja gå tillbaka och radera. Jag har dessutom raderat inlägg som jag har skrivit utan att tänka mig för. Men det var länge sedan nu. Jag har dock inte skrivit några inlägg där jag gör några påhopp på personer och jag har aldrig kommenterat något negativt i någon annans blogg.
Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag ser inga nackdelar med det, i den lilla skala det sker. Jag bloggar när jag hinner, känner inget behov av att blogga för att tillfredsställa någon annan osv.
 
Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Ja, helt klart. Jag får ibland någon flyktig tanke om att lägga ner, men det är typ när jag ska ha mens och pms:ar ihjäl mig. Jag har kul och det är huvudsaken.
2 reaktioner på ”Lista om bloggen

    1. Det var dig jag syftade på! Jag är extremt dålig på att kommentera din blogg (liksom alla andras), men jag läser så fort du har skrivit något och dina inlägg är alltid vettiga/roliga/intressanta. Gillandet är mycket ömsesidigt!

Kommentera

