Det fattas en tärning

Jag läste ut den tredje (fast egentligen andra) och hittills sista  boken av Johanna Thydell igår. Fast jag har läst böckerna i fel ordning då. Vilket ju inte spelar någon roll eftersom de inte hör ihop.

Boken jag läste igår heter Det fattas en tärning. Den handlar om Puck och dels hennes barndom och dels hennes ungdom. Man får genom återblickar veta varför den där mailadressen bränner i fickan. Sakta men säkert byggs en bild upp av ett stökigt hem och man får följa det från Pucks ögon från 5-6 års åldern till hon är 11 och det oåterkalleliga händer. I nutid finns bästa vännen Emanuel och de trånande blickarna efter Sångaren som senare visar sig heta Micke. Som en röd tråd genom hela boken går frasen Lämna mig inte.

20130128-062337.jpg
Det finns en ganska stor igenkänning i den här boken för mig. Jag räddas lite från att blir för deprimerad (pga igenkänningen) av de ganska snabba svängningarna i handlingen. Kapitlen är korta, nutid blandas med dåtid. Men jag upplevde den aldrig som rörig eller oengagerad. Däremot är den väldigt trovärdig.

Bokrecensioner är inte min grej. Jag analyserar inte så mycket när jag läser, utan läser bara. Men jag tycker mycket om Johanna Thydells böcker. Jag tycker om karaktärerna, jag tycker om historierna. Jag rekommenderar dem varmt. Allra helst om du vill läsa snabba böcker som ändå engagerar.

Kommentera

