Dagens fundering

Jag har ju, som ni säkert vet vi det här laget, en till blogg som handlar om smink. Jag råkar vara en feminist som är fåfäng. Ty vi finns. När jag läste den här krönikan av Katrine Kielos kände jag mig lite träffad och besvärad.

Samma bloggare som ­skriver om självkänsla ägnar ­vartannat inlägg åt att göra reklam för ­olika skönhetsprodukter. Budskapet som upprepas är att det inte finns något ­problem som ­inte kan lösas med hjälp av konsumtion. Problemet är att det inte är sant samt att ingen säger detta till unga tjejer.

Och jag sitter och tillägnar en hel blogg åt skönhetsprodukter. Nu är inte jag någon jättebloggare som blir läst av tusentals unga tjejer, snarare tvärtom. Men jag försöker med jämna mellanrum få fram ett budskap om att smink är till för att uttrycka sig, att ha roligt och experimentera – inte för att ändra på sitt utseende för att man inte duger som man är. Som en liten motpol till de där andra sminkbloggarna där det skrivs om hur man ska göra och hur man bör se ut. Se ut som du vill och ha roligt. Liksom.

Det går dock inte att komma ifrån att en sminkblogg är en blogg om utseende. Punkt slut. Och jag bidrar definitivt till konsumtionshets. Jag försöker försvara det med att det mesta jag skriver om är budgetmärken som inte ruinerar. Men konsumtion är konsumtion. Utseendefixering är utseendefixering. Och jag vet inte hur jag ska ställa mig till det.

Kommentera

