Smaken är som baken och så

Borde kanske skriva om Uppdrag Granskning och hatet mot kvinnor, men ska jag vara ärlig orkade jag inte se det. Inte för att jag inte tycker att det är viktigt, utan tvärtom – och just nu orkar min hjärna inte tänka på viktiga saker. Kroppen vill ramla ihop i en lealös hög bara jag tänker på att titta på den. Men jag ska se den. Så klart. En annan dag.

Istället tänkte jag skriva om det här med tid och vad vi väljer att göra med den. Ni vet, den där tiden man får över. Om man får någon tid över, dvs. Eller egentligen tänkte jag nog skriva om det här att lägga sig i och ha åsikter om vad andra gör med den tiden. Jag och Mossbergsfrugan pratade om det igår, om hur mycket mera värt det är att sporta på sin fritid och hur otroligt lite värt det är att blogga eller läsa eller något annat som inte kräver fysisk ansträngning. Det är inte sällan jag får höra att folk inte förstår hur jag har tid att blogga. Gärna lite så där med en illa dold dömande ton. Som i ”herregud, varför gör du inget vettigare?!”. Och så en liten utläggning om att den personen aldrig skulle ha tid att blogga pga det eller det eller det. Och det jag inte brukar svara, men det jag ska börja svara är ”nej, varför skulle du göra det när du inte har något intresse för det?”.

För det är ju det enda det handlar om – intresse. Naturligtvis har jag ett stort intresse för att blogga och ”hänga på nätet”, annars skulle jag inte lägga min dyrbara egentid på det. Jag gör naturligtvis också andra saker när jag får tid över och alla de sakerna är saker jag tycker om att göra. Jag funderar mycket sällan på att börja orientera t.ex. Inte för att jag inte skulle ha tid, utan för att jag är totalt ointresserad. Om jag vore intresserad skulle jag ju se till att få den tiden att kunna orientera. Dessutom, om en person orienterar skulle väldigt få personer ifrågasätta hur hen kan ha tid med det. För det skulle räknas som en godkänd fritidsaktivitet.

Visst kan vissa avundsjukt fråga de som tränar mycket hur de har tid att göra det. Men det är inte riktigt samma sak. För då ligger den där ”åh, det skulle jag också vilja!”-tonen i rösten och inte den där ”men hur är du funtad, människa?!”-tonen.

Jag ska avsluta med ett tips – gör det du mår bra av när du har tid över. Det finns ingen mening att göra saker för att kunna skriva rätt sak i en statusrad på Fejjan eller för att andra ska nicka uppmuntrande. Tiden man har över är ju till för att ladda energi och energi får man bara när man gör saker man tycker om. Med det inte sagt att det inte kan vara just träning eller annan fysisk aktivitet som ger dig energi. Men då sysslar du med det när du har tid och jag sysslar med mitt och så lever vi i fullständig harmoni med varandra och universum och kosmos. Halleluja. Amen.

Kommentera

