Näthatet

Jag såg Uppdrag Granskning igår trots allt. Det programmet borde visas i skolor. Egentligen borde man tvångsvisa det för hela Sveriges befolkning. Se det om du inte såg det igår.

Jag reagerade på en sak dock. Ingenting som egentligen säger någonting och jag förstår ju att det inte låg någon annan agenda bakom programmet än att visa näthatet mot kvinnor. Min uppfattning (mycket tagen ur luften och enbart baserat på det jag själv har sett och hört) är att det är mest personer med rasistiska åsikter som näthatar. Rasistiska åsikter och kvinnohat går lite hand i hand. De män som ställde upp på intervju av dem som näthatat var samtliga personer med icke-svenskt ursprung, vilket jag är rädd gör att många av dem som borde ta åt sig och borde få ett ”wake up call” skyller allt på ”de där svartskallarna”. Att det blev ytterligare vatten på kvarnen för dem som har de åsikterna. Att poängen med programmet går dem helt förbi för att det såg ut som att alla som näthatar har annat ursprung än ”pursvenskt”.

Näthatet mot kvinnor är otroligt viktigt att lyfta fram i ljuset. Det är viktigt att verkligen göra klart för dem som näthatar att det dels är ett brott och dels påverkar den de riktar sig till så ofantligt mycket mer än vad de inser. Det är också viktigt att belysa problemet för att övriga inte ska spä på fördomar som stärker dessa näthatare i sina uppfattningar. Det är lätt att skicka iväg ett skriftligt hot om våldtäkt ”i stundens hetta”, det kan man ju skylla på. Men att den tanken dyker upp i huvudet hos den som skriver, att en kvinna som höjer rösten bör 1) straffas och 2) straffas med våldtäkt – det är en åsikt. Inte bara något man hasplar ur sig för att man är förbannad. För om inte åsikten fanns skulle tanken aldrig dyka upp.

Det enda det går ut på är att skrämma kvinnor med ”avvikande” åsikter till tystnad. Och då tycker man att det är rimligt att hota om mord, våldtäkt, styckning, misshandel – större delen av hoten med grova sexuella inslag. Där har vi dagens syn på kvinnor. År 2013. Eftersom större delen av dem som får dessa hot får dem för att de har uttryckt antirasistiska åsikter, betyder det att det är det ”Svennebanan Svensson” som skriver hoten. Det är klart att hot skrivs av andra också, men en stor del av näthatet kommer från  ”pursvenska” män.

Problemet med kvinnothatet handlar inte om vilket ursprung hataren har. Naturligtvis. Hat är hat, oavsett bakgrunden till hatet. Men jag blev orolig när jag såg programmet att det kommer att förminskas ner till ett problem som enbart finns för att det finns invandrare i Sverige. Jag hoppas att jag har fel.

Kommentera

