”Med hår och allt”

I Mia Skäringers program Mia på Grötö  igår kväll pratade hon med Maria Lundqvist om feminism och hur hon inte köper ”den feminism som är idag” (inte exakt citat, men summan av kardemumman) och pratade om att kvinnor skulle vara som karlar och ”med hår och allt”. Jag blev så sjukt besviken, för jag trodde att hon verkligen hade fattat grejen. Nu var det en kort sekvens och de sa säkert fler saker än det där, men ihopklippningen gjorde att samtalet verkade gå ut på en sågning av feminismen ”som är idag”.

Först och främst handlar inte feminismen om att kvinnor ska vara som karlar och ”med hår och allt” (jag antar att hon menar under armarna och på benen). För mig handlar det om allas rätt att vara som man är oavsett kön, att man inte ska anta och förutsätta saker enbart pga vilket kön en person har. Och naturligtvis – som en slutprodukt – alla ska ha samma grundförutsättningar. Intressen och fallenhet kommer så klart alltid påverka vad man faktiskt har för förutsättningar. Men det är ju det som är grejen – det är enbart intresse och fallenhet som ska avgöra, inte vilket kön du har.

Det här att kvinnor ska ”vara karlar”, det är då rakt inte feminismens idé. Det är ju snarare något som i dagsläget kommer som självklarhet om en kvinna ska försöka slå sig in på en typiskt ”manlig” stig. Hon behöver alltid kämpa tusen gånger mer och behöver alltid – ALLTID – bevisa att hon hör hemma där. Om och om och om och om igen. Det är ju det feminismen går ut på att motverka. Hur kan hon ha missuppfattat det så katastrofalt? Förutsatt att det som visades igår stämmer.

Och hårfrågan. Det är rätt tröttsamt med de personer som missförstår. Det handlar inte om att alla måste gå runt med buskar på kroppen och absolut inte får raka sig. Men man ska ha valet. Att kvinnor ska raka bort allt hår från kroppen utan det på huvudet (som ska vara långt och svallande) är något som är en självklarhet. Man har inget val. Om man inte vill bli uthängd på nätet, hånad och stimulera folks kräkreflexer då. Vilket är helt jävla sjukt. För män har valet om de vill raka sig eller inte. Ingen höjer ögonbrynen åt en hårig mansbringa, ett stadigt skägg eller ben med hårmattor. En man är skapt som han är skapt och får vara så som han är skapt utan att någon försöker tvinga honom att ändra på sig. Medan kvinnor ska tillbringa stor del av sitt liv (för att inte tala om alla pengar man behöver spendera) för att bli av med minsta lilla hårstrå de har på kroppen och inte får vara så som hon är skapt. Vi ska vara lena och mjuka. Punkt.

Jag rakar mig. För jag är skadad av den här inpräntade bilden att jag som kvinna ska vara mjuk och len exakt överallt på kroppen. Jag kan inte säga att jag trivs bättre rakad pga att det är sådan jag är. Jag känner mig ofräsch som orakad enbart pga att jag har fått det inpräntat att jag inte ska vara det. Jag var 6 år när jag började fundera på att raka benen. Sex jävla år! Så det är då definitivt inget jag har valt själv och inget jag kan säga att jag skulle ha valt oavsett om synen på kvinnan sett annorlunda ut. Omöjligt att veta.

Så som sagt, det är ingen som försöker tvinga alla kvinnor att sluta raka sig. Vill du raka dig – fine. Vill du inte raka dig – fine.

Blir uppriktigt sagt lite förbannad över att någon som Mia Skäringer så oväntat spär på fördomar om feminism. Jag vet inte hur mycket hon har ett finger med i spelet i slutprodukten, men jag tycker att det är klantigt att uttala sig på det där viset. Det är tillräckligt med motvind, om man säger så. Hennes ord är lag för många. Hon är klokheten och det sunda förnuftet personifierad enligt en hel hög med människor. Vilket man nog ändå får ta till sig som offentlig person. Oavsett om man strävar efter att vara en förebild eller inte. Vissa enstaka röster må ge en bild av feminismen som något mer än vad den är. Som manshatande och med helt annat tvång om hur en kvinna ska vara (för att inte motverka feminismens framfart). Fast den synen på feminismen kommer väl främst från antifeminister. Rent påhitt. Det gamla vanliga förlöjligandet för att förhindra att det riktiga budskapet når ut. Ett förlöjligande som folk köper alldeles för lättvindigt. Så även Mia. Tydligen.

4 reaktioner på ””Med hår och allt”

  1. Feminism är könsrasism för cyniska kvinnor och män. Främlingsfientlighet fungerar på liknande sätt med skillnaden i vilka som utses som budbärare.

Kommentera

