OCH!

Jag kom på en till punkt som egentligen hör till förra inlägget i och med att det var ännu en grej på TV som irriterade mig. På svenska Top Model fick en av tjejerna veta att om hon bara log lite så skulle hon inte uppfattas som sådan bitch.

Får en kille någonsin höra något dylikt?

”Du borde le mer, Börje, så att du inte ser så otrevlig ut!”.

Snarare skrattretande att säga något liknande till en kille.

Varför ska kvinnor gå runt och le som dårar dagarna i ända och se så jävla glada ut? Varför stör det någon om en kvinna inte ser glad ut? Det är ju så sanslöst så hälften vore nog. Som vanligt ska vi kvinnor vara försiktiga med hur vi för oss och hur vi ser ut, ”för annars”.

För länge sedan sa ett ex till mig att det som var så bra med mig var att jag var så glad och log hela tiden och aldrig var sur. Varför jag har gått runt och lett hela mitt jäkla liv? För att behaga andra. För att jag inte ska uppfattas negativ. För att kompensera. För alla andras skull än min egen. Jag har lett fast hela jävla hjärtat har varit i tusen bitar. Jag har lett fast jag mentalt har slagit någon på käften. Jag har lärt mig att le i alla jävla lägen oavsett hur jag egentligen mår. Så en av de saker som INTE är bra med mig är att jag ser så jävla glad ut och ler hela tiden. För det säger inte ett skit om hur jag mår, vad jag tycker eller vad jag känner. Det är som ett förbannat tics som jag inte kan programmera bort. Att le är som att lägga sig på rygg och blotta strupen. Samtidigt som det är en sköld och tjock jävla mur. Typiskt obra saker, kan man säga.

Och det är ett problem. För nej, man behöver inte gå runt och sura enbart för att man vägrar se glad ut. Av princip. Men det underförstådda i att kvinnor ska le är att vi ska hålla käften och se glada ut. Annars slår det tillbaka på oss själva. Det är befogat för andra att tycka illa om mig om jag inte ser glad ut. Det är okej och helt accepterat.

Hur jävla sjukt är inte det?

Kommentera

