Hej Egon

Jag orkar inte ens med den här debatten om barns vara eller icke vara i offentliga miljöer. Om du tar för givet att omgivningen ska anpassa sig efter dig på så vis att den borde förbjuda vissa människor att vistas i de miljöer du vistas, tar jag mig friheten att tycka att du är lite dum i huvudet. Man går inte till en offentlig plats för att få lite lugn och ro. Man går hem, alternativt ut i skogen.

Och så vill jag att alla dessa barnfriamiljöer-ivrare ska minnas exakt vad de har sagt nu den dagen de eventuellt får egna barn. Jag kommer ta för givet att de håller sig hemma med sina barn i alla situationer och enbart vistas utanför hemmet i barnanpassade miljöer, eller fixar barnvakt. Lycka till med det.

3 reaktioner på ”Hej Egon

  1. NU har jag inte sett den här debatten du syftar på (japp, jag lever uppenbarligen i en okunnighetens lyckobubbla utan att ta del av det som händer runt omkring mig) – men jag måste erkänna att jag skattade igenkännande och lätt skyldigt åt det du skrev. Kan hända att jag kanske tillhörde dessa barnfriamiljöer-ivrare för 10 år sedan eller så. 😉 Kan hända att jag blängde surt på skrikande barn på bussen/flyget/tåget/fiket. Kan vara så. Shame on me! 🙂

    Kan också vara så ATT jag kommer ihåg det och därför desperat försökt undvika att ställa till med sådana situationer när jag själv blev mamma. Kan hända att jag ibland misslyckats och suttit svettig, med skammens rodnad på mina kinder, på bussen på väg hem från dagis med ett övertrött barn som vrålat ”dumma mamma jag vill tillbaka till dagis” och annat roligt. Hu!

    Numera står jag nog med en fot i vardera ”lägret” och tycker att alla kunde visa lite större hänsyn. 🙂

    1. Inte så konstigt kanske, för debatten ägde rum igår på Twitter. Eller började åtminstone där och fortsatte sedan i debattartiklar och bloggar.

      Själv har jag svårt att se barn som de största störelsemomenten i offentliga miljöer. Blir hundra gånger mer störd av högljudda vuxna (pga de borde veta hur man tar hänsyn). Eller egentligen blir jag mest störd av ensamfikare som jag känner sitter och lyssnar, men jag inser att det är jag som är paranoid. 😉

      Men visst ser man annorlunda på det när man själv är förälder?

      1. Absolut! Jag är 1000 gånger mer tolerant nu (även om jag fortfarande tycker det är vansinne att åka på långresa typ till Thailand med spädbarn eller låta sina barn springa runt och gasta och busa på ett fik). 🙂

Kommentera

