Jag klagar och tipsar

Jag blir galen på detta mående. Inte riktigt pigg, inte riktigt sjuk. Idag har jag ont i huvudet och nacken. Sån där molande värk som gör att jag inte tål några ljud eller… ja, någonting överhuvudtaget. Irriterad och helt slut, kan vi kalla det. Kollade febern och jag har 36,9, vilket visserligen är förhöjd temp, men inte riktig feber. Igår var jag pigg och glad och full av energi. Dagen dessförinnan lite mera åt det här hållet, fast inte fullt så här. Man kan ju bli galen för mindre!

Jag har semester den här veckan. Eller, jag jobbade två dagar och kände sedan att jag måste få vara ledig innan jag bryter ihop. Då hade jag jobbat en hel vecka dessförinnan och veckan innan det varit hemma och vabbat. Tufft liv liksom. Ändå ”JAG MÅSTE FÅ VARA LEDIG INNAN JAG FÅR PSYKBRYT!!!11!”. Förmodligen för att min kropp går runt och inte är helt frisk, men ändå inte helt sjuk. Ja,  ni fattar.

Nu ska jag sluta ha en utläggning om detta, pga inte så himla intressant när allt kommer omkring.

Jag kan ju berätta om shaken jag brukar göra som är möcket enkel men möcket god. Jag gjorde den första när sexåringen matvägrade under flunsan. Tänkte att en lite lyxig shake skulle göra susen. Det gjorde det inte, men jag själv fick smak för det och senare – när sexåringen blev frisk – även han. Jag mixar ihop dessa grejer:

1 banan
1 dl (cirka) vaniljyoghurt
1 skvätt mjölk för att späda ut och få mer rinnig konsistens (efter önskad rinnighet)
½ tsk vaniljsocker
1 tsk honung
frysta bär, förslagsvis hallon/blåbär

De frysta bären har jag mera i för att ge en roligare färg, men de ger naturligtvis lite smak också. Vaniljsockret är bara för att ge lite extra sötma, så det är ju helt valfritt. Man kan byta ut vaniljsockret mot dextrosol om man vill få en piggelindryck. Hursomhelst. Det går skitfort att göra, är svingott och passar perfekt vid frukost eller mellanmål. Man blir riktigt mätt på den här mängden. Inte mätt som i skrovmålsmätt, men för att göra sig ohungrig liksom. Ja, det vet väl alla redan. En tipsar ju inte direkt om never heard of-grejer liksom. Smoothies kallas de ju också, de häringa dryckerna. Eller smooti på svengelska. Till och med smutti om du bor längre söderut, har Onekligen berättat. Jag är dock lite old school och föredrar shake eller milkshake.

 

Kommentera

