Feedly – ett första intryck

Okej, nu har jag tittat lite närmare på Feedly som ersättare för Google Reader. Det är svårt att gå från ett format till ett annat och omedelbart älska det nya formatet. Vanemänniska som en är. Jag tänkte dock delge er mitt första intryck av Feedly.

(Och om du sitter som ett frågetecken nu och undrar var i hela friden Google Reader och Feedly är för någe, kan jag berätta att det är websidor/program som du kan använda för att läsa bloggar. Du lägger till de bloggar du vill följa och har dem sedan samlade på ett och samma ställe. Mycket praktiskt och tidsbesparande. Google Reader ska dock försvinna nu och jag letar efter en ersättare.)

Jag reagerade direkt på den här typen av ”magasin”-format som Feedly har direkt man loggar in. Små rutor med inlägg, lite huller om buller och störigt (om du frågar mig). Någon minilista till höger med lite random utvalda bloggar av dem jag följer. Jag vet inte om det kommer att visa sig vara de bloggar man oftast läser eller om det alltid bara är helt random bloggar.

Jag undersökte menyn till vänster lite närmare. Jag har två listor av bloggar (som jag tydligen kan överföra direkt från Google Reader – tummen upp för det!), en för ”vardagsbloggar” och en för sminkbloggar. När jag väljer Vardagsbloggar dyker den här ”magasin”-looken upp. Klickar jag däremot på den lilla ”pilen” vid rubriken Vardagsbloggar rullas det upp en lista i menyn med alla bloggar i den listan, med nummer för eventuella olästa inlägg. Där kan jag direkt klicka på en bloggs namn och få fram olästa inlägg. DOCK med magasinslook på de olästa inläggen. ‘

Det jag inte gillar med den här magasinslooken är att man inte kan läsa inläggen i sin helhet. Man måste klicka på inläggsrubriken och på så vis komma vidare för att faktiskt läsa inlägget. Något man väldigt sällan behöver göra i Google Reader. Där finns hela inlägget direkt du klickar på bloggens namn.

Ett annat alternativ är att klicka på rubriken ALL i vänstermenyn. Då listas blogginläggen radvis, indelade i TODAY, YESTERDAY osv. Ett liknande alternativ som Google Readers startsida. Däremot läser jag aldrig bloggar på det viset. Jag vill välja blogg och sedan beta av inlägg, blogg för blogg. Det är lättare att hålla röda trådar då och känna att man läser liknande bloggar efter varandra. Tycker jag i alla fall.

Jag testade även att organisera bloggarna lite (främst plocka bort inaktuella bloggar och sådana jag aldrig läser). Det sjukt irriterande med detta är att det återigen är dessa små rutor där ett visst antal bloggar visas. Alternativet att visa övriga bloggar i listan finns, men om du väljer att radera en blogg i listan, hoppar du tillbaka till den lilla rutan och får alltså klicka på länken för att visa övriga bloggar igen om du vill radera flera än en. Mycket störande.

Två positiva grejer med Feedly som jag inte känner igen från Google Reader är möjligheten att spara inlägg för att läsa senare (sparas då i separat ”SAVED”-lista) och tips om liknande bloggar att följa. Det senare innehåller faktiskt bloggar som på riktigt liknar de bloggar jag redan följer. Hittade direkt en ny blogg att följa där.

Så sammanfattningsvis – både plus- och minusbetyg för Feedly. Jag kan tänka mig att jag kan gilla det bara jag får vänja mig av med Google Readers upplägg och vänja mig vid Feedlys. Jag känner rent spontant att jag hellre använder mig av Feedly för att följa bloggar än Bloglovin’. Men jag är så klart fortfarande öppen för andra alternativ, så tipsa gärna om du vet någon bra läsare!

7 reaktioner på ”Feedly – ett första intryck

  1. En korkad (antar jag) fråga: vad är det ”för fel” på Explorers vanliga feed? Jag har aldrig brytt mig om att utforska något annat alternativ.

  2. Jag provar också Feedly och det är väl ganska okej än så länge.

    Det kanske är lite förenklat att säga att med Feedly och Google Reader kan man läsa bloggar. Visst har väl bloggandet populariserat RSS men det kan användas till så mycket annat än bloggande, RSS alltså. Så med Feedly och Google Reader kan man följa vilka RSS flöden som helst, om de är bloggar eller något annat.

    1. Ja, det stämmer ju, men jag använder det uteslutande till att läsa bloggar så det är det som är relevant för mig. Vad gäller tipsande om andra alternativ dvs.

Kommentera

