Feedly – nya upptäckter

Jag ska börja med att tillägga att såväl Google Reader som Feedly även kan användas till annat än att följa bloggar. Andra webbsidor än bloggar har RSS-flöden som man kan prenumerera på, och GR och Feedly kan naturligtvis användas till detta också. Jag använder dock GR (och numera även Feedly) till att läsa bloggar främst.

Hursomhelst. Jag fick veta att man kan ställa in Preferences i Feedly i menyn till vänster (längst ner). Och det gjorde ju saker mycket enklare och får Feedly att bli i stort sett identiskt med Google Reader i upplägg om du vill. Yay! Eller ja, det är lite att ta i, men väldigt nära GR och det nöjer jag mig med.

Det verkar dock fortfarande finnas kvar sidor med magasinslooken, t.ex. om du klickar på namnet på en lista du har gjort eller rubriken TODAY. Däremot om du klickar på ett bloggnamn eller på rubriken ALL får du upp en feed med inläggen i sin helhet.  Jag har aldrig använt GR på det viset att jag har läst igenom dagens eller de senaste uppdaterade inläggen, så för min del kvittar det. Jag har alltid läst inläggen blogg för blogg. Och på det sättet fungerar min Feedly precis lika som min GR nu när jag har ändrat inställningarna.

En sådan där helt onödig, men rolig grej är att du kan ställa in vilken färg du vill ha på din Feedly. Sånt gillar jag. Just nu kör jag t.ex. på en ganska ren och smakfull beige bakgrund, men kan byta till knalligare färger om jag tröttnar. Det går även att byta typsnitt för rubriker och lite andra rent utseenderelaterade inställningar.

Jag har undersökt appen till mobilen också (jag har en iPhone) och den är helt okej. Den är uppbyggd på svepande, så beroende på om du vill markera inlägget som läst eller spara det till senare sveper du texten åt olika håll. Jag gillar appen. Den känns okomplicerad och speglar den webbaserade läsaren bra. Man känner igen sig, helt enkelt.

Så jag fortsätter tycka att det här är en mycket bra ersättare för GR, om inte mera nu. Tummen upp!

EDIT: Nu har jag utforskat lite mera och upptäckte ett kugghjul uppe till höger på varje sida, där kan du ställa in att du vill ha FULL ARTICLES och kan således slippa MAGAZINE-looken på samtliga sidor (utom TODAY uppenbarligen).

Kommentera

