10 punkter

Idag tar vi (dvs. jag) punkter.

Punkt 1:
Jag lyssnar just nu på en riktigt bra låt, tipsad av Egoistiska Egon. Den heter Song for Zula. Gruppen heter Phosphorescent. Exakt den typ av musik jag älskar!

Punkt 2:
Jag sitter på exakt samma plats där jag har suttit sedan jag klev upp för tre timmar sedan. Hej förslappning. Ser dock att himlen är klarblå och solen skiner, så en måste väl ta och flytta sig till annan sittplats. Förslagsvis utomhus.

Punkt 3:
Om ni undrar varför jag sitter hemma när påsken är slut och allt. Jo, för här har man påsklov denna vecka och jag har därför semester denna veckan. Yay!

Punkt 4:
Ska jag berätta att det finns ett ord jag ofta använder i skrift, men har skitsvårt att använda i dagligt tal? Ok. Det finns det. Vill ni veta vilket? Gråta. Alltid när jag skriver använder jag ordet gråta om att fälla tårar, men när jag pratar kan jag omöjligt ta det ordet i munnen utan att känna mig helt tillgjord. Här där jag bor säger man grina. Grina går inte att använda i skrift pga låter fult. Gråta i tal låter dock så himla fel med min dialekt. Ungefär som att jag i ett enda ord slängde in en helt annan dialekt. För man kan omöjligt uttala gråta så att det låter hälsingskt. Då skulle betoningen iofs fortfarande ligga på å:et, men -ta skulle i stort sätt sväljas eller åtminstone uttalas mycket mindre betonat = låter skitskumt.

Punkt 5:
Föregående punkt är sjukt ointressant för de flesta, men för mig så himla intressant. Skulle kunna skriva en bok om detta. Läst av cirka en person. Dvs. jag.

Punkt 6:
Ni ba: Men herregud, varför sitter du där och filosoferar om ett ord – VAR ÄR DINA BARN?!
Nej, så undrar ni säkert inte alls eftersom jag inte tror att jag har den sortens läsare. Men i alla fall. Jag kan ju berätta att mina små barn (snart måste jag sluta kalla dem för mina små barn pga de är inte så små längre och obs att det ska vara särskrivet för betoningen ligger på ordet små – pga används som skillnad från mitt stora barn), de är på badhuset med M. Jag mensar som bekant. Det känns ju jättefint att ni vet det. Mitt stora barn ligger och sover pga har LAN:at hela natten. Jag har alltså ett barn som LAN:ar en hel natt. Det är dit vi har kommit nu.

Punkt 7:
Någon sitter säkert nu och ba: Vadå, du mensar? Kan man inte åka till badhuset då?
Alltså, det tror jag på riktigt att någon undrar över. Jo, man kan det. Om man gillar att använda tampong. Det gillar inte jag. Och jag gillar inte att gå runt och riskera eventuellt läckage halvnaken offentligt. Möjligtvis kan man bada om man har menskopp också. Men det har jag inte heller. S’atte. De åker till badhuset. Jag stannar hemma. Fast jag skulle kunna följa med och inte bada. Fast det gjorde jag uppenbarligen inte. Punkt uttömd.

Punkt 8:
Ibland tror jag att jag uppfattas otrevligt spydig här på bloggen, på twitter och i andra sociala kanaler. Fast jag är aldrig otrevligt spydig! Jag är så sjukt trevlig och ospydig. Ibland är jag spydig med glimten i ögat. Ironi som det kallas. Ibland undrar jag om det går fram på riktigt, eftersom jag är lite flexibel i ämnen i bloggen. Jag kan ju vara jäkligt förbannad och ironiserar på ett ganska aggressivt sätt vissa gånger, medan jag andra gånger ironiserar totalt oaggressivt och bara tycker att jag är rolig. Det kan jag tillbringa ohälsosamt mycket tid på att fundera över – hur läsare uppfattar mig. Främst läsare som inte känner mig då, eftersom ni som känner mig borde veta vilket som är vilket.

Punkt 9:
Och så kan vi skratta en stund över att jag pratar om ”läsare” som om jag hade en hel hög sådana. Eller ja, en hög blir det ju så fort det är fler än två. Om en lägger dem på varandra. Om det bara var två och jag la dem på varandra så skulle det kanske mera räknas som någon form av snusk. Så fler än två blir hög. Alltså har jag en hög med läsare. Inbillar mig att de flesta som läser här är personer jag faktiskt inte känner IRL. Vilket känns lite märkligt, men det här har jag nog skrivit om förut. Så slut på punkt 9.

Punkt 10:
Den här punkten får vara med enbart för att jag vill ha 10 punkter. Jämnt och bra.

Hejdå.

Kommentera

