Girls-fundering (spoilervarning)

Okej, jag måste skriva ett enskilt inlägg om Girls.

Det här att Adam tydligen inte mår bra med sin nya tjej för att hon inte gillar att bli våldtagen och att hon ställer krav på hur han beter sig i sänghalmen? Och då ska han komma tillbaka till Hannah eftersom han får bete sig hur han vill med henne? Ska det vara en bra grej? Jag fattar inte.

Eller missuppfattar jag och det som ska framgå av handlingen är exakt hur dåligt Hannah mår som ringer till honom? Jag blir förvirrad. För det känns lite som att jag som tittare ska bli ”åhhh, Adam och Hannah igen”-glad när han springer till henne som värsta hjälten. Ska jag skrika ”NEEEEEJ!” eller ska jag le fånigt och tänka ”den kärleken!”? Vad är syftet?

Karaktären Adam överhuvudtaget känns så jobbigt förvirrande. Han verkade ju vara en schysst kille i slutet av säsong 1. I säsong 2 är han helt tillbaka på ruta 1 och är totalt dum i huvudet. Och så slutar säsongen med att han är en hjälte? Helt utan att det har liksom skett någon slags gradvis förändring. Han går från att kalla sin nya tjej för hora till att ”rädda” Hannah. Vad är det meningen att jag som tittare ska känna? För jag äcklas av honom. Jag kan inte se honom stå där andfådd och omhändertagande i slutet av sista avsnittet och känna att han är en schysst kille.

Folk är naturligtvis mer komplexa i verkliga livet än vad de brukar vara i tv-serier och visst förstår jag att den här serien mycket går ut på att visa att folk (dvs. alla) faktiskt är rätt komplicerade (till skillnad från folk i andra tv-serier). Men jag går inte med på att en kille som han ska få vara en hjälte. Eller är det helt enkelt det här som är meningen – att jag ska bli förvirrad eftersom jag har alla de här andra tv-serierna i ”bagaget” och därför drar en massa tv-seriegrundade slutsatser? Och att den här tv-serien är den som utmanar allt som alla andra tv-serier handlar om?

Jag undrar om den här händelsen kommer att plockas upp i säsong 3 eller om den bara kommer vara en händelse som hände och sedan gick livet vidare (så som säsong 1 slutade och säsong 2 började).

Och vet ni vad? Jag har ingen favoritkaraktär i Girls. För jag känner fortfarande att jag inte har koll på hur någon av dem egentligen är. Fast det är väl en del av poängen, antar jag.

Jaja. Jag vet inte om någon som läser det här faktiskt tittar på Girls. Och om ingen tittar på Girls lär ingen ha läst ända ner hit heller. S’atte. Hejdå.

Postat i TV

En reaktion på ”Girls-fundering (spoilervarning)

Kommentera

