Bloggare och marknadsföringslagen

Jag skjuter upp musiklistan, eftersom den börjar med ”min favoritlåt” och jag känner att jag har så många favoriter just nu så jag måste fundera lite.

Istället måste jag fråga om någon av er som läser här kan förklara detta för mig:

1: Kicki Norman skriver ganska ofta om hur bloggare (ovetandes?) bryter mot marknadsföringslagen och försöker reda ut vad som är okej och inte okej ur marknadsföringslagens perspektiv samt ur pressetiskt perspektiv.

2: Samtidigt länkar Bloggkommentatorerna till Elaine Eksvärds inlägg om att bloggare måste veta vilken makt de har och veta att ta betalt för den.

Är det jag som misstolkar eller går Kicki Norman och Elaine Eksvärds råd väldigt mycket stick i stäv?

Det jag har lärt mig efter att ha läst främst Kicki Normans inlägg om pressetik och marknadsföringslagen är att bloggare inte får lova företag att de ska skriva om deras produkter, oavsett om det är pengar de får som ersättning eller om de får en produkt/upplevelse gratis.  Så fort man tar emot pengar som ersättning för ett inlägg borde det ju ha lovats ett inlägg. Pressprover eller dylikt är det en bloggare kan ta emot förutsatt att inget löfte att skriva om produkten har getts, om de vill hålla sig på rätt sida lagen. Att kräva ersättning gör att man direkt hamnar på fel sida i och med att ett löfte borde ha getts då. Så som jag har uppfattat det.

Sedan är det en annan sak när bloggportaler raggar bloggare till sin portal utan att erbjuda någon form av riktig ersättning. Där blir det ju ett jobb man utför åt portalen, som naturligtvis ska vara ersättning i form av pengar = lön. Lön som dessutom så klart ska redovisas och skattas för.

Det känns inte som att varken Bloggkommentatorerna eller Elaine Eksvärd är medvetna om vad marknadsföringslagen och pressetiken säger om sponsrade inlägg. Vad de förstnämnda vet och inte vet känns väl däremot inte så viktigt (i just det forumet), men Elaine Eksvärd borde veta. Och ett inlägg som det Bloggkommentatorerna länkar till bör innehålla en disclaimer där Elaine tydligt förklarar vad som är okej och inte okej enligt MFL och pressetiken då hela inlägget går ut på att bloggare bör kräva högre/bättre ersättning för annonser.

Kommentera

