Ett sista inlägg om smalhets

Måste spinna vidare på det här med träningshets. Bloggkommentatorerna skriver om kommentarerna till Josefin Knaves inlägg. Den senare har även skrivit ett förklarande inlägg eftersom hennes första uppenbarligen missförstods av många.

Jag ska börja med att erkänna att jag inte har läst kommentarerna. Jag bara utgår från det som går att utläsa i Bloggkommentatorernas inlägg och i Josefins förklarande inlägg. Men det är egentligen inte kommentarerna det här inlägget ska handla om, utan det Bloggkommentatorerna säger om fördelen med att dessa bilder och statusuppdateringar existerar. Att vi som inte lever det livet och hetstränar ska inse hur mycket hårt arbete det ligger bakom de där kropparna och på så vis känna oss mera okej med de kroppar vi har. Nu verkar Anna-Maria (som har skrivit just det här inlägget på Bloggkommentatorerna) ha levt det här livet en gång i tiden och ser förmodligen annorlunda på det. För henne blir det avskräckande pga hon minns hur jobbigt det var. Fine. Så kan det naturligtvis vara och det är ju bra för henne.

Det jag upplever, som inte har levt det där livet, är ett evigt uppvisande av Idealet. Ett ideal som många, många påverkas av. Och Idealet handlar egentligen inte bara om hur man ska se ut, även om det blir kvittot. Idealet så som jag uppfattar det är det Idealiska Livet™. Som att människan har vaknat upp och fattat att jorden börjar sjunga på sista refrängen, människor är dödliga, make the most of it osv osv. I någon slags motreaktion ska vi leva det allra ”hälsosammaste” vi kan och på så vis försöka förhala ned nedåtgående spiralen. Det handlar inte längre om att intressen styr utan det finns ett facit. Så här ska man leva. Det här ska du uppnå.

OBS! Så uppfattar jag det. Jag säger inte att varenda person som tränings-/hälsohetsar anser att det är så. Och för att slänga in en disclaimer ifall mina inlägg missförstås på samma sätt som Josefins – jag menar naturligtvis inte att man inte ska träna alls eller sträva efter att vara hälsosam. Jag menar de personer som har hela konton i diverse sociala medier helt dedikerade TRÄNING och HÄLSA och/eller som på ett ohälsosamt sätt inte bara hetsar sig själva utan även andra.

2 reaktioner på ”Ett sista inlägg om smalhets

Kommentera

