Jag nördar loss om Bruce

Idag är jag pigg och glad. Tänka sig vad det kan svänga fort. Jag blev faktiskt rätt pigg och glad under dagen igår också. Det sjönk in på riktigt att jag ska få se Springsteen live igen den här veckan. Då kan en ju inte gå runt och deppa. Liksom.

Jag håller ju som bekant på att läsa den senaste boken om Bruce nu och det är egentligen den enda biografi jag har läst om honom. Det jag kan säga är att det känns rätt… jag vet inte, befriande? att läsa om hur icke-helylle han var i sina yngre dagar. Är det något han framstår som idag är det ju verkligen helylle. Inget fel med det naturligtvis, men det är mera intressant att läsa om icke-helylle, antar jag. Obs att det inte är något Mötley Crüe-liv han har levt, utan det handlar mera om hur han var som person i yngre dagar. Dock helt utan droger och måttligt med alkohol.

Men nördig som jag är älskar jag att läsa om bakgrunden till låtarna och hur han kämpade för att få ihop skivor som idag är klassiker. Det behövs egentligen ingen rafflande historia i övrigt, men det är klart att det är intressant att läsa om hur hans liv var i övrigt också. Vad som formade hans musik och de val han gjorde. Hur bandmedlemmar plockades in, avskedades och byttes ut tills det slutligen blev det E Street Band som har varit tills för några år sedan. *paus för ledsen smiley*

Ja ja. Gillar du Springsteen rekommenderar jag boken. Och möjligtvis också om du bara gillar att läsa biografier, men jag antar att det krävs ett visst intresse för musiken för att uppskatta boken. Det är många, rätt långa beskrivningar av låtar framförda live, men så himla målande att man nästan känner att man är där. Eller åtminstone kan se allt tydligt framför sig. Och har man sett Bruce live så känner man igen mycket av hans scenspråk redan från tidigt 70-tal. Möcket intressant för nördar.
20130428-132327.jpg
Bra tajmat av mig att skriva om Springsteen lagom tills han ska komma till Sverige. Det är ju inte alls så att folk vill kräkas på allt som skrivs om honom i alla kvällstidningar vid sådana tillfällen. Och nu även i blöggar! Nåja nåja. Man kan aldrig få för mycket av Bruce. Embrejsa istället för att klaga. Fint. Hej.

Kommentera

