Att hetsa eller inte hetsa

Apropå träningshets och vad den gör med mig. Jag är ju, som jag påpekade i tidigare smalhetsinlägg, inte helt anti mot träning. För mår man bra av att träna ska man naturligtvis träna. Och träning i lagom mängd tror jag så klart är enbart positiv.

Det jag upplever är dock att den här hetsen kring träning och hälsa gör mig smått besatt när jag väl börjar träna regelbundet. Jag får en jobbig rastlöshet i kroppen. Det kryper i mig, jag har svårt att sitta still och tänker enbart på när jag ska kunna träna nästa gång och vad jag ska göra. Det går inte att hålla träningen på lagom nivå.

Det gör ju att jag ganska snabbt ”bränner ut” mig och inte orkar hålla i. Jag går från ett extremläge till ett annat. Antingen tränar jag eller så tränar jag inte. Alls. Med det stillasittande arbete jag har i kombination med personliga intressen som också innebär mycket sittande behöver jag nog få in någon sorts fysisk aktivitet på regelbunden basis i mitt liv.

Men det är så himla svårt när jag går från noll till hundra och tillbaka till noll igen. Nu försöker jag med Löpsteget och hoppas att ett träningsprogram ska få mig att hamna i en nivå som känns lagom. Att någon annan säger åt mig när och hur jag ska träna och att jag verkligen försöker besinna mig övrig tid.

Nackdelen är att man samlar poäng och all fysisk aktivitet ger poäng (inte bara det som ligger inom programmet alltså), vilket innebär att tävlingsmänniskan i mig stressar upp sig och vill tjäna in massa poäng hela tiden. Men jag ska fasen stå emot och försöka hålla mig till programmet och bara mata in övrig aktivitet som jag gör i vardagen (cykelturer osv).

Nu gör jag t.ex. det här:

20130501-125438.jpg

Kommentera

