”Ordet feminist har så negativ klang”

Jag har tänkt en del på det sjuka i att det många gånger känns som att en provocerar mera om en förklarar att en är feminist och anitrasist än om en skulle påstå motsatsen. Eller, så här – ”feminist” provocerar, möjligtvis inte ordet ”antirasist” men däremot att argumentera för antirasism utan att använda ordet ”rasism” överhuvudtaget. För ingen vill ju kännas vid att de är rasistiska. ”Jag är inte rasist, men…” osv osv. Men säg emot folk som pratar om bärplockare (från andra länder än Sverige, that is) som om de vore födda med en speciell kriminell gen, då är en inte så lite provocerande.

Hursomhelst. Jag tänkte skriva om feminismen och om ”den negativa klangen” som ordet feminist har. Innan slanten trillade ner för mig gick jag också runt och sa att jag ”trodde på jämställdhet och lika lön för alla, men jag vill inte kalla mig feminist eftersom det ordet har sådan negativ klang”. Vad det betydde egentligen? ”Jag vet inte vad jag pratar om”. Och ”jag hörde att någon annan sa det här, så nu säger jag det också eftersom jag är noll insatt”.

För jag trodde att allt feminismen gick ut på var att alla oavsett kön skulle ha rätt till samma lön för samma arbete. Typ så. Punkt slut. Och allt jag någonsin hörde feminister säga (genom någon annan eftersom jag inte orkade läsa/lyssna på något någon feminist skrev/sa) var att allt måste vändas helt upp och ner och att rosa färg var FARLIG. Och jag trodde på allvar att Sverige var helt jämställt och att alla bara gick för långt.

Sedan trillade som sagt den där slanten ner. Jag skrev ett blogginlägg om när slanten trillade ner, MEN jag fortsatte att både skriva och tänka om feminister som ”de”, de där andra. ”Jag håller med, men jag är inte feminist”. Ungefär. Det låg så jäkla långt inne att kalla mig själv för det ordet. Jag hade inte ens kategorin ”Feminism” här på bloggen ett bra tag trots att jag skrev om det rätt mycket. Himla märkligt. Bara för att en har fått lära sig sedan första gången en hörde ordet att feminister är en samling hysteriska kärringar som hatar män.

Så långt från sanningen en kan komma. Att feminism var så osjälvklart för mig i mina yngre dagar är något jag nästan skäms för att erkänna idag. Jag var verkligen helt clueless och faktiskt totalt ointresserad. Jag köpte argumenten om att det var kvinnans eget fel att hon inte hade samma möjligheter som männen och jag köpte att det nog ändå var så att kvinnor var bäst på att ta hand om hem och barn. Att män alltid var mera kvalificerade enbart på grund av att de var män. Och varför hålla på och tjafsa om petitesser som färger? Spela stor roll, suckade jag och himlade med ögonen. Eftersom många har en tendens att förlöjliga och förminska feminism till att bara handla om irrelevanta småsaker. Vissa har naturligtvis en agenda med det också, eftersom feminismen påstås hota mannens ställning i samhället. Hur skulle det se ut om folk började lyssna på de däringa feministerna och insåg att de har en poäng? Flera poänger till och med?

Nåja. Jag är feminist. Känner du dig provocerad av det föreslår jag att du läser på lite.

Tack och hej.

 

2 thoughts on “”Ordet feminist har så negativ klang”

Kommentera

