Och så vaknar en upp ur sin bubbla

Ja, hej och hå vad löjligt det känns nu när jag har skrivit gårdagens inlägg. Buhu liksom. Jag läste det här inlägget av Cinderalley igår som i sin tur länkar till det här inlägget. Och så fick jag mig lite perspektiv på tillvaron, insåg att det här jag upplever ibland och sitter och löjlsnyftar över är sådan yttepyttePYTTEliten bråkdel av vad andra människor får uppleva, så att det inte ens syns. S’atte. Jag tar nog tillbaka det där jag skrev igår och så glömmer vi att vi läste det. M’key?

En sak vill jag kommentera avseende Cinderalleys inlägg dock, eftersom jag känner mig träffad (men fattar att det kanske inte direkt är mig hon syftar på). För min del vaknade min feministiska sida när jag befann mig i livet där jag befinner mig nu, dvs lite äldre och förälder. För min del är min största drivkraft att jag vill förändra för barnens skull. Att fokusera på barnen har ju ändå en poäng i att man formas in i könsroller redan från BB. Det är naturligtvis lättare att fokusera på det när man själv är förälder. Och stort OBS att jag inte menar att det på något sätt är en ädlare vilja. Man utgår ju ofta från sin egen verklighet. Det gör inte att min verklighet är mera rätt än någon annans. Jag känner att det är bra att vi är olika människor med olika verkligheter och förutsättningar som tillsammans ändå kämpar mot samma mål, fast med lite olika fokus.

Däremot förstår jag fullständigt poängen med Cinderalleys och PK-maffians inlägg. Jag bara hakade upp mig på kommentaren om att det främst är kvinnor med barn som skriver utifrån barnperspektiv hela tiden. En parentes i det hela.

2 thoughts on “Och så vaknar en upp ur sin bubbla

  1. Obs att jag alltså också tycker att genusmedveten barnuppfostran är superviktigt. Det jag vänder mig mot är att diskussionen blir en smula ensidig och uteslutande när det i princip bara är ett perspektiv som får synas och höras, men det är ingen personlig kritik mot någon, alla utgår ju ifrån sina egna erfarenheter. (Och for the record så sa jag aldrig ”medelålders”🙂

    1. Nej, jag förstår hur du menar. Jag kände bara ett behov av att förklara min ensidighet.😉 När jag skulle länka fick jag inte upp din blogg hur jag än betedde mig, så jag fick citera fritt från minnet och då blandade jag nog ihop både det ena och det andra. Sorry för felcitat.🙂

Kommentera

