Slutshaming ends here

En sak som sitter ganska benhårt i mig som jag försöker göra mig av med är den här extremt fula ovanan att se ner på, lite skämmas åt och tycka synd om tjejer som klär/beter sig utmanande. Gudarna ska veta att jag själv har klätt mig utmanande genom åren och vissa skulle nog påstå att jag fortfarande gör det. Ändå finns det den där lilla tanken i bakhuvudet som gör att jag himlar med ögonen åt en viss klädstil och det beror inte på att det är en klädstil som är apful i mina ögon. Det handlar ingenstans om huruvida klädseln är snygg eller ful, det handlar om att jag lägger in värderingar i hur personen som bär kläderna, är. Det vill säga ganska korkad och i avsaknad av självrespekt. Jag tar för givet att det är en person som törstar desperat efter uppmärksamhet och helt och hållet litar till och spelar på sin sexualitet.

Samtidigt som jag själv sitter och dömer personer på det viset, sitter jag och sliter mitt hår och undrar hur folk kan ifrågasätta våldtagna tjejer och fråga vad de hade på sig. Jo, ungefär precis av den anledningen som jag skriver ovan. Slutshaming. Tjejer som ser ut och beter sig som ”horor” får skylla sig själva. De ber om det. Tjejer som spelar på sin sexualitet med klädsel och beteende är lägre stående varelser. De signalerar med sin klädsel och sitt beteende att de är lediga byten. Det är cirka det en säger. För fina flickor är aldrig kåta och fina flickor håller på sig. En ska ”act like a lady”. En vill ju bara slita håret av frustration, ändå sitter jag här och är en del i att det fortsätter och fortsätter och fortsätter.

Om jag som ändå vill påstå att jag är medveten och som kallar mig feminist, om jag har svårt att skaka av mig den här föreställningen om att vissa tjejer helt enkelt inte är värdiga samma respekt som alla andra (trots att jag fattar att det finns de som räknar in mig i den skaran) – hur ska andra kunna ändra uppfattning? De här vardagliga prata(-skit-och-)skvaller-situationerna, hur ska folk kunna sluta när en har så svårt att sluta själv? Det skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta en våldtagen tjejs klädsel, men däremot skulle jag himla med ögonen och titta snett på tjejer med utmanande klädsel och genast dra slutsatser om hur de är som personer. Och inget av det skulle vara positivt, om en säger så. Åtminstone inte positivt med tanke på att de är tjejer. Och där har vi också en sida av problemet. Hur tjejer får bete sig vs hur killar får bete sig. Vedertagna ”sanningar” om hur fina flickor beter sig (blir aldrig för fulla, håller på sig, bjuder inte ut sig, klär sig ”smakligt” osv osv). En uppsjö regler vi ska hålla oss till för att vara värdiga någon form av respekt (men aldrig riktigt i nivå med den respekten en man får, så klart).

Ja hej och hå. Vissa saker är så djupt rotade att det känns helt hopplöst ibland. Men kan vi inte komma överens om att vi biter oss i tungan nästa gång vi tänker kommentera en annan tjejs kläder med den där himla-med-ögonen-rösten? Och liksom bara komma överens om att smaken är som baken, det är ett fritt land och alla – tamigfan ALLA – är värda samma respekt?

Kommentera

