Barn i bh

Jag är skitsen på bollen mest för att jag har semester och den här bloggen lite ligger i dvala och allt sånt, men den här artikeln av Frida Boisen spreds som en löpeld på Fejjan häromveckan. Ingen kan ha missat den. Den handlar om åttaåriga flickor som har bh på sig i skolan och sminkar sig. Någonstans kände jag mig inte helt bekväm med den artikeln, men jag kunde liksom inte sätta fingret på vad det var som inte kändes rätt. Tills jag läste det här och det här blogginlägget.

Problemet är, i mina (och bloggarnas i länkarna ovan) ögon, att man upprörs å det grövsta av små flickor i bh men inte ens reflekterar över små pojkar i t.ex. boxershorts. Vad är egentligen skillnaden? Att små barn vill klä sig i samma kläder som vuxna personer av samma (eller motsatt för den delen) kön är ju egentligen inte alls konstigt. Men precis som båda bloggarna i länkarna ovan påpekar så gör vi bh:n och brösten till något sexuellt. Något som blir äckligt och opassande på barn. Trots att brösten främsta uppgift, om man ska se på människokroppen rent biologiskt, egentligen är att ge föda till barn. Jag tror knappast att åttaåringar klär sig i bh för att de vill vara sexiga. Däremot tror jag att de vill härma vuxna utan att ha förmågan att koppla plagget till sexuella sammanhang.

Jag försöker hitta en motsvarighet i den manliga garderoben utan att riktigt hitta något som känns tillräckligt passande och det är ju egentligen där hela poängen ligger. En liten pojke kan klä sig i precis varenda typ av plagg hans pappa klär sig i och ingen skulle kräva att affärer slutar tillverka boxershorts i storlek 116, eftersom inget av mannens klädesplagg har som enda syfte att göra mannen sexig. Egentligen har inte bh:n det grundsyftet heller, men i och med att bröst och bh:ar ändå är så starkt förknippade med sexualitet ska vi förfäras över att barn vill ha dem.

Jag har problem med att barn ska lära sig att de är sitt utseende. Att de ska vara söta och fina och i varje tillfälle i sitt liv sträva efter att se så bra ut som möjligt. Däremot har jag inte problem med att barn leker vuxna på det oskyldiga sätt som barn leker vuxna. Helt utan de värderingar och underförstådda signaler vi vuxna läser in. Mina minstingar är sju och fem år. I deras värld är mina bröst helt och hållet fd mjölkbehållare som de fascineras enormt över (pga det faktum att de har innehållit mjölk och att de själva har ÄTIT på dem). Att fd mjölkbehållarna på något sätt skulle vara förbjudna, sexuella tingestar finns inte i deras värld. Än. Tack och lov. Att något på min kropp är någon form av förbjuden, sexuell tingest finns inte i deras värld. Att min dotter tjatar om en bikini har ingenting att göra med att hon vill dölja sina ”bröst”, utan cirka allt att göra med att ”alla andra” har bikini. Ungefär exakt samma resonemang som när hon vill ha en speciell tröja med My Little Pony på.

Om vi lär våra barn att det är fint att ha bh, att en bh ska sitta på kroppen för att flickor ska se finare ut och att pojkar tycker om det. DÅ har jag ett rejält jäkla problem med att flickor som är 8 år har en bh på sig. Men så länge det handlar om att vilja ha något som alla andra har pga så här ser vuxna ut, då tycker jag faktiskt att det skadar mer att förbjuda än att tillåta. Så länge det i barnets ögon inte ligger någon sorts uppfattning om att flickor måste ha bh för skyla sig eller förbättra sitt utseende, tycker inte jag att vi vuxna ska servera barnen de uppfattningarna. Flickor serveras tillräckligt med krav om hur de bör se ut. Låt dem få leka vuxna utan att tala om för dem att kvinnans kropp är skamlig och något som bör skylas och skämmas över. Och låt dem vänta med att få höra hur deras kroppar som vuxna har en enda uppgift här på jorden.

Kommentera

