Konsten att vara kvinna

Jag har nyss läst ut Konsten Att Vara Kvinna av Caitlin Moran. Boken behandlar de intryck, föreställningar och förväntningar på sig själv som kvinna Caitlin Moran hittills har upplevt under sitt liv. Beskrivet så låter det möjligtvis som en urtråkig bok, men det är en underhållande bok som ömsom gör en förbannad och ömsom får en att igenkännande fnissa (varför låter fnissa så fjantigt och flina så elakt?).

Och man behöver liksom läsa hela boken innan man drar slutsatser om var Moran vill komma. Under ett av kapitlen var jag rätt upprörd och irriterad på henne för att det kändes så antifeministiskt, men så läste jag nästa kapitel som liksom knöt ihop det hela så att jag kunde släppa mitt nyuppbyggda agg.

Lite kan jag tycka att hon säger emot sig själv i vissa saker, men som helhet är det en bra bok som helt klart är värd att läsas.

20130726-141753.jpg
Boken bredvid ska jag ge mig på nu.

Kommentera

