”Office appropriate”

Jag har skrivit om det här lite kort på den andra bloggen men känner att jag vill utveckla det mera och den här bloggen passar bättre för det. Det har med utseende att göra och hur man väljer att se ut. Något som faktiskt ingen annan har att göra med, men som ändå är någon slags accepterad sak att påpeka och även ha regler om på arbetsplatser. Hur folk väljer att se ut. Det ska påverka trovärdighet och avgöra hur professionell och seriös man verkar i sitt yrke. Män ska vara kortklippta (typ), kvinnor ska inte bära för mycket smink och inte ha utmanande klädsel. Gemensamt för båda könen är diverse piercingar och tatueringar som syns med kläderna på. Och det finns regler om detta på diverse arbetsplatser. Vissa arbetsplatser hävdar att smink/piercingar osv inte ska bäras av hygieniska skäl, naturligtvis. Ibland kanske det finns belägg för det, ibland kanske inte. Jag kan köpa hygieniska skäl dock. Men i övrigt hävdar man att det ska vara ”office appropriate” och i vissa fall även efter klädkod.

[Ursäkta, ett ögonblick, jag måste andas för att förhindra hjärnexplosion.]

I yrken där man har frekvent kontakt med andra människor ska ju syftet vara för att verka seriös och kunnig. En långhårig man eller en kvinna med mycket smink kan ju omöjligt veta saker eller ha någon form av kompetens. Annat än spara ut håret och applicera kladd i ansiktet. Har man dessutom tatueringar och kanske till och med en ring i näsan, ja då är allt hopp ute. Då står man förmodligen bara där och tänker en massa kriminella tankar.

Jag kanske är helt crazy och totalt uppe i det blå, men hur vore det om vi bara förutsatte att folk i yrkesroller har fått sina jobb och behåller sina jobb pga att de vet vad de gör? För hur galet det än verkar påverkas vare sig intellekt eller kompetens av en persons yttre. Och hur vore det om vi bara slutade stirra oss blinda på hur andra ser ut och istället försökte lyssna på vad de säger? Jag köper definitivt inte argumentet att det har betydelse för att man speglar företaget eller dylika dumma förklaringar. Min utseende är mitt. Hur jag beter mig och hur jag bemöter mina kunder däremot – ja, det speglar företaget. Att påstå att mitt utseende har något med saken att göra är bara att befästa fördomar.

Låt oss titta närmare på ”office appropriate”, eller vad nu den svenska motsvarigheten är – kontorslämpligt? Varför skulle det faktum att man arbetar på ett kontor göra någon skillnad? Är man lite finare då och måste visa sig från sin allra minst vulgära sida? Det är så orimligt. På vissa kontor träffar du dessutom bara dina kollegor. Varför ska vi föreställa oss för våra kollegor? Respekt ska väl alla få, oavsett hur man väljer att se ut. På samma sätt som alla oavsett hudfärg, religion, sexuell läggning, vikt osv osv osv ska mötas med samma respekt. Inga undantag. Jag skulle känna mig väldigt diskriminerad om min arbetsgivare krävde (eller egentligen bara bad om) att jag skulle ändra mitt utseende.

Det här rättfärdigandet av att inte bemöta vissa människor med respekt? Vad fasen?! Vem sitter och bestämmer vem som är värd att respektera och vem som inte är det? Och varför? Jag är så fruktansvärt trött på det eviga dömandet av andra personer. Allra helst när det handlar om utseende. Oavsett om jag har valt att se ut så här eller inte, så är väl det banne mig upp till mig. Vill jag sminka mig och använda alla regnbågens färger för att det gör mig glad och det på inget sätt påverkar hur jag utför mitt jobb, så låt mig. Det gör mig varken blåst eller oseriös vad gäller mitt arbete. Och faktiskt – om folk inte klarar av att bemötas av en färgglad och/eller piercad person, så kanske det ligger hos dem och det är DE som behöver tänka om? För varför ska världen formas efter de tråkmånsarna?

4 thoughts on “”Office appropriate”

  1. Jag hör dig – och håller med dig i sak. Samtidigt kan jag se det lite ur arbetsgivarens synvinkel. Om jag kom till mitt jobb med en extrem urringning, tjockt lager spackel, ansiktspiercing och blått hår skulle jag kallas in till chefen. För skulle jag möta kunder och se ut så kan jag lova att kunderna skulle reagera och tycka att jag var en väldigt oseriös myndighetsperson som man nog inte kunde lita på. För allmänheten förväntar sig ju att en myndighetsperson ska vara proper och lite ”grå” och allt annat ses som lite suspekt. Och min arbetsgivare är oerhört mån om att framstå som seriös, trovärdig och kompetent. En arbetsgivare som min är extremt ointresserad av att gå i bräschen (stavas det så?) och förändra samhället.🙂

    1. Jo, det förstår jag. Och jag förstår att arbetsgivare är rädda att inte uppfattas som seriösa/kompetenta, men det retar mig nåt så in i bomben att det bara får fortsätta vara så. I mina ögon är det samma sak som att säga att ”det är ju synd att det heter negerboll, men det gör det ju, så… *axelryckning*”. Liksom. (obs att jag inte menar att ditt inlägg är som att säga så, men själva inställningen som gör att det här får fortgå)

      1. Jo, jag förstår. Men det är en långsam process antar jag. För tänk ändå vad mycket som har hänt vad gäller klädkoder, frisyrer, piercingar och smink. Det är inte såååå länge sedan tjejer förväntades ha kjol på kontoret och inget annat. Och männen skjortor. Men visst önskar man att alla fick se ut precis som de ville!

  2. Jag har nog bara reagerat negativt en enda gång när det gäller hur en människa är klädd på sin arbetsplats. Det var på en statlig myndighet där killen som arbetade som kundmottagare (heter det så??) bar sina jeans så otroligt lågt ner över rumpan så både stor del av kalsong och självaste skåran syntes alldeles för tydligt för att någon av oss kunder skulle känna oss bekväma eftersom vi var sittandes och killen vandrade runt bland oss och luftade stjärten. Det störde mig. Hans tatueringar och piercingar störde mig inte överhuvudtaget.🙂

Kommentera

