Enough already

Så här: jag stör mig grymt mycket på den ständiga nedlåtande kritiken mot andra människors smak. Alltså, smak vad gäller inredning, kläder osv. En av anledningarna till att jag fick nog av Twitter är den extremt nedvärderande tonen som råder där och det här fenomenet speciellt. Ett exempel är att man fotar i en inredningsbutik eller dylikt och spelar oförstående till varför folk väljer att inreda med ditten eller datten bara för att få göra sig lustig på andras bekostnad. Jag blir så galet provocerad av det! Dessutom är det så förutsägbart och så gjort för länge sen. För att inte tala om hur otrevligt det är. Ja. Det är fasen otrevligt och alla som ”skämtar” detta extremt ”roliga” skämt krymper avsevärt i mina ögon.

Jag vet inte om det till stor del beror på att jag själv bor i en liten stad, men det känns indirekt som väldigt ofräscha kommentarer om ”bönder”, om sådana som inte har vett att ha sofistikerad eller trendig smak. Det känns ängsligt och barnsligt. Och ser jag någon mer med ”uppfinningsrikedom” som ifrågasätter väggordens rätt att existera skriker jag rakt ut.

När vi ändå är på ämnet väggord kan man väl ganska lätt förstå varför de finns. Väggbonader med ordspråk eller enstaka ord har fått ett nytt utseende helt enkelt. Inte klurigare än så. Smaken är som baken och vem har bett dig betygsätta varenda pinal folk väljer att ha i sina hem.

Och jo, jag har något enstaka väggord i mitt hem, men det är inte därför jag blir provocerad. Jag tycker bara att alla uttalanden som höjer en själv lite över andra människor är rätt ofräscht.

3 thoughts on “Enough already

  1. Håller med till fullo!
    Är så trött på folk som hela tiden ska hitta fel på allt och alla. Varför inte bara hitta ljusglimtarna och det positiva i allt?! Allt blir så mycket finare då.

  2. Väl rutet! Varför tycker sig så många ha rätten att sätta sig till doms över andra i både stort och smått? Jag tycker det är otroligt fult att göra sig lustig på andras bekostnad för att hävda sig och boosta det egna egot. Det tyder ju på hur svårt det är att vara det minsta lilla avvikande om allt ska stötas, blötas och kritiseras. Vart är acceptansen och det positiva i att vi är olika?

    1. Ja, precis. Det lustiga är att de flesta jag sett som har roat sig med de här nedvärderande skämten är personer som själva ofta pratar om feminism, antirasism, anti-homofobi och det självklara i att alla ska få vara som de är. Det känns ju trovärdigt.:/

Kommentera

