Mina 5 cents

Det känns som att den här friande våldtäktsdomen har blivit någon form av möjlighet för personer att klappa andra på huvudet och berätta hur man ska reagera korrekt och på vilket sätt man ska protestera mot den. Om man ens ska protestera mot den.

Personligen tycker jag inte att någon reaktion, förutsatt att den ifrågasätter domen, kan vara av ondo (bortsett från uthängande av personer). Med hjälp av den här domen väcks en massa tankar och diskussioner som är minst lika viktiga som var vi riktar ilskan. Jag ser personer i mitt flöde som jag aldrig har sett involverade i den här typen av diskussioner. Som delar viktiga inlägg och visar ett engagemang. Och visst, de personerna kanske delar ett inlägg och tycker att de har gjort sitt. Men kan det inte vara så att något av allt det här fastnar i den där personen och ändrar hens syn? Eller kanske förstärker den syn hen redan hade och gör att hen pratar mera om det och engagerar sig mera? Ett exempel är att man lyfter fram vikten av att prata med sina söner framför att prata med sina döttrar om hur våldtäkt undviks.

Naturligtvis är det viktigt att diskutera lagen som domen grundar sig på. Och personerna som jag upplever klappar på huvudet har naturligtvis poänger. Men jag tror att om man börjar kritisera hur folk reagerar och hur folk engagerar sig så dödar man engagemanget ganska effektivt. Jag tror att många tänker att de har gjort något viktigt när de har tagit ställning och öppet visat ogillande genom att skriva på namnlistor och dela artiklar/inlägg på Facebook. Och visst, det är inget som leder till en lagändring, men det är något som förhoppningsvis sprider en attitydförändring och en tankeställare. Jag kan inte tycka att det är mindre viktigt.

Och om du klagar på var en namnlista är riktad – starta en som är riktad åt rätt håll? Eller prata med dem bakom namnlistan så att den riktas åt rätt håll? Jag vet inte, det känns som att det för vissa är viktigare att visa sig vara bättre vetande än att bidra till förändring. Och ja, nu klagar jag på dem som klagar. Mycket produktivt.

2 thoughts on “Mina 5 cents

Kommentera

