Tjejer och alla dessa regler

Jag vill spinna vidare på det senaste inlägget (skrivet för hundra år sedan) om det här med att tjejer ska/vill sträva efter att vara duktiga på och intresserade av vad som ses som ”manliga” saker eller ha typiskt ”manliga” egenskaper. Jag har t.ex. varit rätt fåfäng hela mitt liv, sett ut som vad man kallar en ”tjejig” tjej. En sådan som jag märker väldigt tydligt hur viktigt det är för andra att jag har något som väger upp för det. Jag behöver bevisa att jag är smart (= ”manlig” egenskap) eller rolig (= ”manlig” egenskap) eller teknisk (= ”manlig” egenskap) eller valfri annan ”åh jävlar?!”-egenskap som imponerar. Jag måste ha någonting utöver det är ”tjejiga” för att få det där extra värdet som gör att jag hamnar snäppet under mannen. Jämfört med en avgrund under mannen. Det där lortet på jordens yta som bara duger till en sak.

Det är inte den lättaste balansgång, det där. För som tjej ska du se ut som en tjej banne mig, men inte för mycket så att folk misstänker att du är helt värdelös och inte för lite så folk tycker att du är obekväm och svår. Ja, jag har varit inne på det förr – som tjej finns det en hel jäkla uppsjö av regler som du måste hålla dig till. Ska du sticka ut ska du sticka ut som en man. Men inte för mycket. Precis precis lagom, annars jävlar. Och så ser du fan ut som en tjej under tiden! Men inte för mycket osv osv osv.

Ska vi ta systrarna Kardashian som exempel? De är ju lite på tapeten här i Sverige nu i min sminkvärld, pga deras smink har lanserats i Sverige. Folk älskar att hata systrarna Kardashian. Varför? Lite oklart, förmodligen för att de är kvinnor som tar plats utan att göra något ”manligt”. Med andra ord, de tar uppmärksamhet från folk utan att göra något vettigt. Ingen ifrågasätter någonsin en känd man och vad i hela helvete han är känd för och vad han har presterat för att vara värd vår tid.  Men en kvinna kan inte bara komma här och komma och inte göra någonting och sedan tro att hon ska vara värd att existera i offentlighetens ljus. Och kanske är det så att en man i sig sällan ses som så intressant för omvärlden utan att faktiskt göra någonting (mer eller mindre vettigt), medan en kvinna faktiskt kan fascinera och intressera folk bara genom sin uppenbarelse. Samtidigt som allt som ses som ”kvinnligt” på denna jord är mindre värt och oftast väldigt negativt. Som fåfänga t.ex. Hur mycket hatar vi inte folk som enbart är kända genom sitt utseende? Förutom kända fotomodeller, förstås. Av någon anledning är de undantagna. Men de gör ju liksom inte en grej av att de är kända pga sitt utseende. Eller? Vari ligger skillnaden, kan en ju undra.

Hur tröttsamt är inte det här? Är det inte i själva verket så att det vi egentligen säger är att kvinnor inte är riktigt lika mycket värda? Att kvinnor måste jobba tusen gånger hårdare och verkligen bevisa att de är värda vår tid, för att vara berättigade att sno vår uppmärksamhet? Att för att en kvinna ska få ta plats överhuvudtaget här i världen måste hon minst vara rymdforskare eller hjärnkirurg (och då också BÄST i hela världen för att inte drunkna bakom männen som är rymdforskare eller hjärnkirurger), annars kan hon dra åt helvete med sitt jävla utseende (som hon måste ha för att vi inte ska hata henne av andra anledningar)? För systrarna Kardashian är ju knappast de första kvinnorna som folk hatar utan att riktigt veta varför, eller pga att de inte GÖR någonting och ÄNDÅ är helt jävla kända och tjänar pengar. Och tar vi inte dem som exempel på att tjejer inte får göra hur de vill kan vi plocka fram random kvinnlig artist eller dylikt. Samma jävla visa hela tiden. Vi kan till och med ta Blondinbella som exempel. För där har vi ju faktiskt en kvinna som GÖR en hel del, men ändå inte riktigt är värd lika mycket som en man som gör samma saker. För hon är ju kvinna så vi måste håna henne innan vi berömmer henne (om vi ens gör det). Nä, Blondinbella är inte min favorit pga hennes åsikter klashar rätt rejält med mina. Men själva principen.

Kommentera

