Rubrik nr 6: Hepp! Dagens boktips.

Jag läser så himla lite nu för tiden, men jag har några guldkorn som jag gladeligen tipsar om (ifall någon har lyckats missa dem). Min rätt blygsamma, men ack så fantastiska boktipslista:

1. James Frey Tusen Små Bitar

Jag har skrivit om den förr – jag älskar den boken. Jag älskar språket, jag fascineras av handlingen och allt berör och kryper under huden. Kortfattat handlar boken om drogavvänjning. LÄS!

2. Jonathan Tropper Konsten att tala med en änkling.

Den här boken gör så ont att läsa och är samtidigt så rolig.

3. Fredrik Backman En man som heter Ove

Bästa boken jag läste förra året. Mycket rolig, mycket sorglig.

4. Ungdomsböcker! Gärna Lisa Bjärbos! Och Johanna Thydells!

Ungdomsböcker är något jag har upptäckt på senare år. Främst efter att ha följt Onekligens blogg och känt mig tvungen att läsa hennes böcker. De. Är. Skitbra! Genom hennes blogg har jag även hittat andra, så som Johanna Thydell och Jenny Jägerfeld. Grejen är ju att det är böcker för alla åldrar egentligen. Och jag tror att det är viktigt, allra helst som förälder, att läsa den här typen av böcker och lite minnas tillbaka hur tankegångarna gick och hur man kände, vad som var viktigt osv som tonåring. Man tror att man minns, men jag har fått hur många aha-upplevelser som helst. ”Jamen, just ja!”. Och jäklar i min låda vad ont det gör att minnas hur det var! Just det där när man börjar leka med vuxenvärlden och alla känslor som är förknippat med det. Aj aj aj! 

Kommentera

