Rubrik nr 9: En grej jag skulle vilja vänja mig av med.

Helst av allt skulle jag vilja vänja mig av med allt som sitter inpräntat i min skalle om könsroller. Jag skulle vilja börja om på nytt som ett blankt blad och se vad som skulle hända. Vem jag skulle vara. Det skulle vara intressant.

Men jag antar att rubriken ska handla om någon annan typ av ovana. Jag vet att jag har både en och två och sju, men just nu kommer jag inte på någon jag besväras av. Eller jo, den här otroligt jobbiga ovanan att bry mig så himla mycket om vad andra tycker om mig. Den får ju gärna dra åt skogen. Jag har tonat ner mitt utseende rätt mycket på sistone för att jag just nu inte orkar med ifrågasättande blickar. Det är skittrist, för det är jäkligt uppiggande att känna att jag kan ha på mig vad jag vill och se ut hursomhelst utan att bry mig. Men det värsta är egentligen hur jag sitter och grämer mig över mitt beteende stup i kvarten för att jag tror att alla stör sig på mig. PMDD-relaterat, men ändå. Det handlar inte om att jag grämer mig i fem minuter efteråt och ba: ”attans då!”. Utan det handlar om dagar och ibland längre än så.

S’atte. Som sagt, den ovanan får ju mer än gärna dra åt skogen.

Kommentera

