Alla dessa myter om feminism

Ja, alltså en del av mig vill inte kommentera det alls och dessutom har en hel uppsjö människor redan kommenterat det så bra. Men jag kan inte släppa det och går runt och formulerar arga inlägg i huvudet hela tiden, så nu skriver jag ner det.

Feminismen har gjort sitt i Sverige, skriver Blondinbella. Hon tycker att Sverige är ett jämlikt samhälle som har slagit över. Kvinnor ser sig bara som offer och skyller allt på männen och hon kommer dragandes med ”alla män än våldtäktsmän”-hittepået igen. Hon sitter dessutom i en styrelse, helt oinkvoterad, s’atte bara det bevisar ju att Sverige är jämställt och överfeministiskt. Istället för feminismen ska hon lära kvinnor att ha skinn på näsan, att inte se sig som offer utan som sin egen lyckas smed.

Ok. Vi börjar med den här offer-grejen. Nä, feminismen ser inte kvinnor som offer och män som ”the bad guys”. Faktiskt inte. Men det finns de som envist rapar upp det här om och om igen. Som väljer att misstolka och vrida och vända på saker feminister har sagt för att det ska passa deras bild av feminismen. Jämför gärna Avpixlats behandling av cirka varenda händelse i detta land som på något vis kan inbegripa anti-rasism. Man förlöjligar och tar ner på en orimlig nivå för att plocka isär vettiga argument och göra dem skrattretande. Jämför gärna det i sin tur med hairriot, som ju aldrig någonsin hade blivit en grej om det inte vore för icke-feminister/anti-feminister har skrikig sig hesa på diverse sociala medier om hur jävla äckligt och vidrigt det är med hår under armarna på tjejer. Sedan sitter man och hånar de som protesterar mot denna offentliga mobbing och tycker att DE gör fel.

Så nog fan slåss feminismen för viktigare frågor än hår under armarna. Men mycket hänger ihop och bidrar till synen på kvinnan som Behagare Av Män vars enda syfte är att vara sexig, smal och knullbar. Och diskussionen om hårets vara eller icke vara är en effekt av det. För argumenten mot hårets vara går ut på att tjejer ska vara släta och ”fräscha”. Varför? För att män gillar det. Och vi märker ju om och om igen att jag själv som kvinna har inget att säga till om i frågan om min egen kropp. Jag ska behaga männen, annars är jag äcklig och vidrig. Och ingen säger faktiskt att kvinnor måste sluta raka sig under armarna, reaktionen går ut på att man måste väl för fasen få välja själv om man ska ha hår under armarna eller inte utan att bli hatad av folk. För det måste väl ändå vara de som hatar tjejer med hår under armarna som är löjliga och överdriver, eller hur?

Och jag önskar att feminismen bara kunde fokusera på de stora viktiga frågorna och inte ägna tid åt att få folk att fatta att kvinnor bestämmer själva över sina kroppar och inte har skyldighet att ta hänsyn till hur samhället tycker att vi ska se ut. Och det är möjligt att vi går anti-feministers ärenden när vi hakar på den här typen av diskussioner. Men var ska man börja om inte från grunden?

För det är grunden – synen på kvinnan – som måste ändras för att allt annat ska följa med. För att kvinnor ska ha en chans att bli trodda i en våldtäktsrättegång, för att kvinnor inte ska bli behandlade som ägodelar av sina partners osv. För nej, det är inte i grund och botten männen som våldtar och misshandlar som är problemet (okej, det där låter helt fel, men jag har en poäng) utan det är synen som samhället har på kvinnorna som blir våldtagna och misshandlade som är det största problemet. För män kommer undan med våldtäkt för att rättsväsendet i Sverige anser att det ligger i mäns natur att vilja knulla allt med hål och vad är kvinnor om inte en sak med hål? Och blir en kvinna misshandlad är aldrig första frågan ”hur kunde han göra så?” utan ”men varför stannade du kvar?”. Jo, jag ska tala om varför man stannar kvar. För att man är uppfostrad, om inte av sina föräldrar så av samhället, att din uppgift här på jorden är att behaga (och vårda). Är du arg, då överreagerar du. Är du ledsen, då spelar du ett offer. Hur du än vrider och vänder på dig i den där situationen är allt ditt fel. Och män som misshandlar har naturligtvis en ganska enkel uppgift att befästa allt det där. Det ligger inte så jäkla långt bort att köpa att allt är ditt fel och att det är din uppgift att fixa, för det är bara en (visserligen extrem) reflektion av hur samhället redan ser på dig.

Det är samhället som inte bryr sig tillräckligt som gör att sjuka människor egentligen får göra lite som de vill så länge de gör det mot kvinnor.

Om vi ska ta det här med ”alla män är våldtäktsmän” igen då. Det uttalandet handlade om samhällets syn på män, inte feministers syn på män. Den synen som säger att ansvaret att inte bli våldtagen ligger på kvinnan för ”alla män är våldtäktsmän”. Feminister säger snarare att den synen är absurd och helt felaktig. Jag vet inte hur många gånger det ska behöva förklaras.

Det ligger inget mansförakt i feminismen. Jag har också söner och en man. Jag är feminist lika mycket för mina söners skull som för min dotters. För att mina söner ska ha kunna känna sig trygga i att få vara vem de vill utan att tryckas in i en snäv macho-mans-mall där de inte får känna känslor eller ha vilka intressen de vill. Kvinnoföraktet drabbar även män. Män som inte känner sig hemma i den traditionella maskulina rollen. Vilket jag personligen tror väldigt få män egentligen gör fullt ut. De männen är ”för feminina”, inga riktiga män utan kanske till och med riktiga ”kärringar”. Det handlar inte om att radera könen och göra alla till en anonym hen-massa. Feminismen tror i allra högsta grad på individen och allas rätt att få vara den de är. Om det innebär att jag som kvinna känner mig hemma i den traditionella feminina rollen så är det den personen jag ska vara. Om jag däremot inte känner mig hemma står det mig fritt att vara den jag istället är. Och det är det alla dessa påstådda ”icke-diskussioner” handlar om. För om man ser sig omkring kan man märka att även om just du inte upplever saker som ett problem finns det andra som verkligen lider och som drabbas i allra högsta grad.

Att tycka att feminismen har gjort sitt och att det har slagit över när människor fortfarande blir misshandlade och våldtagna medan samhället står och ser på och tycker att nog har väl de här kvinnorna kanske lite bett om det? Det senaste året med alla dessa friande våldtäktsdomar bevisar väl verkligen att feminismen långt ifrån har gjort sitt i det här landet.

Kommentera

