1. Det här är feminism för mig

Feminism är mer än lika lön för lika arbete och fler kvinnor i styrelser. Feminismen värderar inte personer och har inga etiketter på personer. Du är den du är, oavsett kön. Du är precis lika mycket värd som någon annan och någon annan är precis lika mycket värd som du. Om du är man eller kvinna spelar ingen som helst roll. Det finns så sjukt många missförstånd om vad feminismen är och vad den står för, som så klart inte stämmer (hence missförstånd) men det tar jag i nästa inlägg.

Jag skulle kunna rabbla i en evighet om vad feminismen är för mig, men jag ramlar hela tiden in på vad den inte är. Men grundtanken med feminismen som jag ser det är att den ser alla människor som jämlikar. Kön är irrelevant, alla passar inte till allt men vem som passar var kan bara hens egenskaper avgöra.  Men det finns ett icke-värderande av olika egenskaper. De traditionellt feminina egenskaperna har samma värde och tyngd som de traditionellt maskulina egenskaperna. Kvinnor ses som underlägsna för att de traditionella egenskaper som förknippas med kvinnor ses som negativa – de är svaga och känslostyrda, medan mäns traditionella egenskaper ses som positiva – de är starka och logiska. Feminismen säger 1) att långt ifrån alla kvinnor och män har dessa traditionella egenskaper och att tvinga in människor i snäva ramar gör mer skada än nytta och 2) att det inte finns något som säger att de traditionellt feminina egenskaperna är sämre än de traditionellt maskulina egenskaperna. Vårt samhälle är dock uppbyggt på att det maskulina är överlägset, vilket faktiskt inte ens gynnar alla män.

Jag likställer feminismen en hel del med anti-rasism. Grundtanken är densamma. Det du ser utanpå har ingenting att göra med vem personen är inuti. Vilka egenskaper, talanger och karaktärsdrag en person har, det kan du enbart avgöra genom att lära känna personen i fråga.

Kommentera

